První tramvaje na Borská Pole vyjedou koncem roku 2018.Ilustrační foto

První tramvaje na Borská Pole vyjedou koncem roku 2018.Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Tramvaje na Borská Pole povezou první cestující na konci příštího roku

  • 16
Město Plzeň podalo žádost o dotaci na výstavbu tramvajové trati na Borská Pole. Po asi 20 letech plánování, příprav a odkládání je konečně reálná naděje, že slova nahradí činy. Pokud nenastanou problémy, tramvaje by na Borská Pole mohly jet poprvé koncem příštího roku.

O podání žádosti o dotaci na vybudování trati rozhodla v minulém týdnu rada města Plzně.

„Projektem se radnice snaží vyřešit nevyhovující situaci, kdy výrazně expandující lokalitu Borská Pole obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu,“ uvedl ekonomický náměstek primátora Plzně Pavel Kotas.

Náměstek Kotas připomněl, že po zprovoznění tratě nebudou muset lidé přestupovat při cestách z centra k Západočeské univerzitě, odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

Prodloužení tramvajové linky číslo 4 o téměř dva kilometry bude znamenat zrušení konečné na Borech.

Nová trať začne odbočkou z Klatovské do Kaplířovy ulice. První ze tří zastávek bude u úřadu práce. První točna bude ve směru od centra před mostem přes dálniční přivaděč na Klatovy. Druhá tramvajová točna bude za univerzitou.

Podle informací města na Borská Pole v pracovní den mezi 5. a 21. hodinou jede v jednom směru zhruba 6 300 lidí. Většina cestujících je nucena kombinovat několik spojů a přestupovat.

Prorektor Západočeské univerzity Vladimír Duchek již dříve uvedl, že výstavba tramvajové trasy je velmi důležitá nejenom z hlediska dopravní obslužnosti univerzitního kampusu, ale i pro celkový rozvoj lokality Zeleného trojúhelníku.

„Jsou tady naplánované rozsáhlé investice do bytů a další infrastruktury pro vědu a vznik pracovních příležitostí,“ konstatoval Duchek.

Vznikne i přestupní uzel na meziměstské linky Kaplířova

Celkové náklady na vybudování tramvajové trati jsou vyčísleny na téměř 600 milionů korun včetně DPH. Něco málo přes polovinu by měla tvořit dotace z operačního programu Doprava.

V rámci trasy tramvaje se plánuje vybudování přestupního uzlu Plzeň/Kaplířova – Dobřanská. Celkové náklady jsou odhadnuty na necelé 64 miliony korun včetně DPH, z toho dvě třetiny by měla tvořit dotace z programu IROP.

Součástí projektu jsou i komunikace, inženýrské sítě, zastávky či veřejné osvětlení.

Borská Pole

Lokalita Borských Polí má zhruba 350 hektarů. Toto území prodělalo v posledních dvaceti letech výrazný rozvoj. * Nachází se tam průmyslová zóna s více než deseti tisíci pracovními místy, obchodní centra, polyfunkční administrativní domy, bytové domy a univerzitní komplex. * Území bylo do roku 2011 obsluhováno pouze autobusy, poté přibyla jedna linka trolejbusu.

Veronika Svobodová z oddělení přípravy projektů ministerstva dopravy uvedla, že pokud vše půjde dobře, první dotační peníze na prodloužení tramvajové tratě by město mohlo čerpat už na začátku příštího roku.

„Problémy by nastat neměly, protože město s námi žádost o dotaci konzultovalo,“ uvedla.

Využití elektrické kolejové dopravy považuje za krok správným směrem Martin Jareš z Fakulty dopravní Českého vysokého učení v Praze. „Protože silnice jsou přetížené a tvoří se na nich kolony, je tedy výhodné přesunout cestující z autobusů do tramvají,“ vysvětlil Jareš.

Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady na vozy. „Ale protože elektrický pohon je levnější než pohon autobusů naftou, v nějakém časovém horizontu se investice vrátí,“ uvedl odborník.

Doplnil, že pro cestující je kolejová doprava atraktivnější a přiláká víc lidí do veřejné dopravy než autobus. „Jednak je pohodlnější, příjemnější, tišší, což platí o kolejové dopravě obecně, navíc tramvaj ve velkých městech dojede i tam, kam autobus nemůže,“ shrnul.