Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaje na Borská Pole povezou první cestující na konci příštího roku

  8:50aktualizováno  8:50
Město Plzeň podalo žádost o dotaci na výstavbu tramvajové trati na Borská Pole. Po asi 20 letech plánování, příprav a odkládání je konečně reálná naděje, že slova nahradí činy. Pokud nenastanou problémy, tramvaje by na Borská Pole mohly jet poprvé koncem příštího roku.

První tramvaje na Borská Pole vyjedou koncem roku 2018.Ilustrační foto | foto: Ladislav Němec, MAFRA

O podání žádosti o dotaci na vybudování trati rozhodla v minulém týdnu rada města Plzně.

„Projektem se radnice snaží vyřešit nevyhovující situaci, kdy výrazně expandující lokalitu Borská Pole obsluhují pouze autobusy a jedna linka trolejbusu,“ uvedl ekonomický náměstek primátora Plzně Pavel Kotas.

Náměstek Kotas připomněl, že po zprovoznění tratě nebudou muset lidé přestupovat při cestách z centra k Západočeské univerzitě, odpadne nárazové přetížení autobusů a vytvoří se podmínky pro vybudování chybějícího záchytného parkoviště.

Prodloužení tramvajové linky číslo 4 o téměř dva kilometry bude znamenat zrušení konečné na Borech.

Nová trať začne odbočkou z Klatovské do Kaplířovy ulice. První ze tří zastávek bude u úřadu práce. První točna bude ve směru od centra před mostem přes dálniční přivaděč na Klatovy. Druhá tramvajová točna bude za univerzitou.

Podle informací města na Borská Pole v pracovní den mezi 5. a 21. hodinou jede v jednom směru zhruba 6 300 lidí. Většina cestujících je nucena kombinovat několik spojů a přestupovat.

Prorektor Západočeské univerzity Vladimír Duchek již dříve uvedl, že výstavba tramvajové trasy je velmi důležitá nejenom z hlediska dopravní obslužnosti univerzitního kampusu, ale i pro celkový rozvoj lokality Zeleného trojúhelníku.

„Jsou tady naplánované rozsáhlé investice do bytů a další infrastruktury pro vědu a vznik pracovních příležitostí,“ konstatoval Duchek.

Vznikne i přestupní uzel na meziměstské linky Kaplířova

Celkové náklady na vybudování tramvajové trati jsou vyčísleny na téměř 600 milionů korun včetně DPH. Něco málo přes polovinu by měla tvořit dotace z operačního programu Doprava.

V rámci trasy tramvaje se plánuje vybudování přestupního uzlu Plzeň/Kaplířova – Dobřanská. Celkové náklady jsou odhadnuty na necelé 64 miliony korun včetně DPH, z toho dvě třetiny by měla tvořit dotace z programu IROP.

Součástí projektu jsou i komunikace, inženýrské sítě, zastávky či veřejné osvětlení.

Borská Pole

Lokalita Borských Polí má zhruba 350 hektarů. Toto území prodělalo v posledních dvaceti letech výrazný rozvoj. * Nachází se tam průmyslová zóna s více než deseti tisíci pracovními místy, obchodní centra, polyfunkční administrativní domy, bytové domy a univerzitní komplex. * Území bylo do roku 2011 obsluhováno pouze autobusy, poté přibyla jedna linka trolejbusu.

Veronika Svobodová z oddělení přípravy projektů ministerstva dopravy uvedla, že pokud vše půjde dobře, první dotační peníze na prodloužení tramvajové tratě by město mohlo čerpat už na začátku příštího roku.

„Problémy by nastat neměly, protože město s námi žádost o dotaci konzultovalo,“ uvedla.

Využití elektrické kolejové dopravy považuje za krok správným směrem Martin Jareš z Fakulty dopravní Českého vysokého učení v Praze. „Protože silnice jsou přetížené a tvoří se na nich kolony, je tedy výhodné přesunout cestující z autobusů do tramvají,“ vysvětlil Jareš.

Nevýhodou jsou vyšší pořizovací náklady na vozy. „Ale protože elektrický pohon je levnější než pohon autobusů naftou, v nějakém časovém horizontu se investice vrátí,“ uvedl odborník.

Doplnil, že pro cestující je kolejová doprava atraktivnější a přiláká víc lidí do veřejné dopravy než autobus. „Jednak je pohodlnější, příjemnější, tišší, což platí o kolejové dopravě obecně, navíc tramvaj ve velkých městech dojede i tam, kam autobus nemůže,“ shrnul.



Nejčtenější

Dukla – Plzeň 1:3, mistr otočil skóre za dvě minuty, pečeť přidal z penalty

Jan Holenda (vlevo) z Dukly v souboji s plzeňským soupeřem.

Utrápené vítězství. Fotbalisté plzeňské Viktorie vyhráli v úvodním kole první ligy na hřišti pražské Dukly 3:1, s...

Vrba: Byl bych překvapený, kdyby se liga obrátila naruby

Trenér Plzně Pavel Vrba diriguje své svěřence v utkání s Teplicemi.

Letošní léto je pro Pavla Vrbu, trenéra plzeňské Viktorie, poněkud nezvyklé. Po letech klub nečeká těžký letní hon za...



Jestli chcete jet načerno, nenastupujte, varovali cestující revizoři

Během měsíce a půl revizoři zkontrolovali v Plzni na třicet tisíc cestujících.

Na lidi, kteří se vozí městskou hromadnou dopravou bez jízdenky, neplatí pokuty a exekučně jsou téměř nepostižitelní,...

Sparta i Plzeň začaly vítězně, zlínský kouč Bílek prožil parádní debut

Do půli těla vysvlečený Jean-David Beauguel ze Zlína v nastaveném čase dokonal...

Fotbalová liga, ročník 2018/2019, začala. Vítězně pro úřadujícího mistra z Plzně i nejslavnější klub Spartu. Tři body...

Hlavně vyhrát ligu, přejí si v Plzni. Jeden útočník ještě odejde

Plzeňský kapitán Roman Hubník (vlevo) a kouč Pavel Vrba na předsezónní tiskové...

Cílem obhajoba ligového titulu, v evropských pohárech ambice na postup do jarní fáze. „Nejprve ale počkejme na los, pak...

Další z rubriky

Lékaři chtějí, aby pohotovostní ambulance fungovaly pouze v nemocnicích

Ilustrační foto

Na centrálním příjmu Fakultní nemocnici v Plzni na Lochotíně denně ošetří více než 160 pacientů. Číslo by se mohlo...

Přes dva roky kompletují sběratelé stíhačku MiG-17, je před dokončením

Zakladatel a majitel Air parku ve Zruči natírá součásti polského Lim-6bis...

Do začátku srpna chtějí sběratelé letadel a vojenské techniky Tarantíkovi ze Zruče na Plzeňsku zkompletovat a doplnit...

Svíticí vesta i rukavice, speciální boty. Novinky zvýší bezpečnost práce

Specialisté ze Západočeské univerzity vyvinuli speciální výstražnou vestu.

Specialisté ze Západočeské univerzity v Plzni vyvinuli ochranné pomůcky, které zvýší bezpečnost lidí na rizikových...

Najdete na iDNES.cz