Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bikesharing si lidé oblíbili, loni v Plzni najezdili tisíce kilometrů

  9:05aktualizováno  9:05
V Plzni startuje už třetí sezona bikesharingu neboli sdílení veřejných bicyklů. Lidé mají o službu zájem, a tak Petr Pelcl z iniciativy KolemPlzne.cz plánuje navýšení počtu kol na dvojnásobek. Z dosavadních čtyřiačtyřiceti až na stovku.

Příprava bicyklů pro bikesharing v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Bikesharing funguje tak, že lidé zaregistrovaní na stránkách si kola za poplatek mohou libovolně půjčovat a vrátit je mohou kdekoliv. „Do poloviny května, kdy začíná hlavní sezona, bychom rádi měli stovku kol. S tímto počtem můžeme garantovat, že v ulicích bude vždy alespoň osmdesát kol,“ sděluje Petr Pelcl z iniciativy KolemPlzne.cz, která za myšlenkou stojí.

Na konci loňské sezony jste měli 480 zaregistrovaných uživatelů, trojnásobně oproti první sezoně. Máte nějaký cíl pro letošek?
Počítáme, že by se číslo mohlo zdvojnásobit, to znamená, že bychom měli registrovanou zhruba tisícovku. To je podle nás celková poptávka po městě. Našich cílových sto kol tohle číslo aktivních uživatelů zvládne obsloužit.

Stávající počet kol nepostačuje?
Problém je v tom, že ti pravidelní jezdci síť vytěžovali natolik, že pro ty občasné už kola nezbývala. Nebo je měli daleko. Proto jsme se rozhodli pro zdvojnásobení počtu kol, aby se dostalo i na ně.

Máte přehled o tom, kdo bikesharing nejčastěji využívá?
Přirozeně dominuje střední generace od 25 do 45 let, ale máme i mladší i starší. Existuje skupina lidí, kteří naše kola využívají každodenně, ráno s ním jedou do práce a odpoledne pak domů. Těch je zhruba třetina. Nejvíc se jezdí v městských obvodech 2 a 3, provoz je ale i na Lochotíně a Doubravce. Za loňský rok se uskutečnilo 4551 výpůjček průměrně na 92 minut. Doba strávená v sedle činila 7049 hodin, tedy celkem 294 dní, a ujelo se 7300 kilometrů.

Před spuštěním služby jste avizovali, že abyste zabránili hromadění kol v jedné lokalitě, kola budete pravidelně večer přemisťovat, kam bude potřeba. Je to třeba opravdu každý den?
Ukázalo se, že to není téměř potřeba. Redistribuce je podstatně nižší, než jsme předpokládali. Tím, že kola nemají pevná stanoviště, přizpůsobují se poptávce a jsou tam, kde je uživatelé potřebují. I když to samozřejmě neplatí stoprocentně, někdy se kolo „zatoulá“ třeba do Litic. Každý týden musíme odvézt takhle dva tři bicykly. Víceméně se ale přelévají samy po celém městě.

Když člověk kolo nechá v Liticích, je to v pořádku? Neporušuje tím vaše pravidla?
Fungujeme na celém území města, to znamená ve všech deseti obvodech. Je pravda, že se mě už někdo ptal, jestli je možné nechat kolo v Sedlci a argumentoval podobnou vzdáleností jako do Litic. Ale to možné není, Litice spadají pod Plzeň, Sedlec ne.

Předpokládám, že o část kol jste během sezony přišli...?
Vlastně se jich ztratilo překvapivě málo, sedm. Ty ostatní se podařilo najít. To je přirozený úbytek, který bude vždycky. Část se ztratí, část se zničí. Letošní sezonu navíc kola budeme mít očipovaná, bude je tedy možné dohledat v bazarech. Nemyslím si ale, že by se kola kradla. V bazaru by za ně člověk dostal pětistovku, to nemá smysl. Spíš jsme je nacházeli pohozená.

Několik kol se prý podařilo najít i po sezoně.
Ano, to bylo v prosinci, když už měla být veškerá kola pryč z ulic. Kontaktovali nás lidé, kteří si jich někde všimli. Takhle se našla asi čtyři. Některá byla připoutaná dokonce zámkem s naším kódem, ta jen někdo nevrátil. Jiná byla odhozená. Pomohla nám i městská policie, která nás na kola také upozornila.

Jaká byla loňská sezona z hlediska financí?
Sezonu jsme skončili se ztrátou 40 tisíc, a to i přesto že drtivá část lidí pro nás pracovala dobrovolnicky. Pokud bychom nedostali přidělenou na letošek dotaci od města, skončili bychom. Kola bychom vydražili a ze získaných peněz pokryli ztrátu.

Chceme zůstat cenově dostupní, říká Pelcl

Příspěvky vašich uživatelů provoz nepokryjí?
Provoz ano, obnovu už ale těžko. Dovedu si představit, že s tou částkou bychom dokázali kola pravidelně servisovat a udržovat software. Pokud ale ročně přijdeme o 15 procent kol, ať už proto, že se ztratí, nebo už budou nepoužitelná, už to půjde těžko. My kola musíme pravidelně obměňovat, vždyť stojí pořád venku... Navíc bychom se s takovým rozpočtem nemohli dál rozvíjet, nemohli bychom nabízet nic nového. A kromě servisu a softwaru na službě všichni pracujeme zadarmo, kromě mě ještě další tři lidi.

Jakou část rozpočtu tedy tvoří příspěvky od registrovaných jezdců?
Chceme, abychom zůstali cenově dostupní. Měsíční tarif bude v letošním roce 130 korun oproti loňským 100 korunám, celoroční zůstává na 600. Těmito poplatky pokryjeme zhruba 40 procent rozpočtu, v letošním roce bude ten poměr o něco nižší kvůli tomu, že jsme dostali grant od města 190 tisíc na pořízení nových kol.

Jaký je tedy letošní rozpočet?
Zhruba půl milionu korun. Kromě grantu od města žádáme také dotaci od městských obvodů. Rozjednaný máme také jeden finanční dar. Věříme, že by nás i v budoucnu město mohlo podporovat podobně jako hromadnou dopravu. I bikesharing je způsob dopravy, není to zábava.

Jaké novinky na letošek chystáte?
Zavádíme jednodenní jízdné pro registrované uživatele, které se dá koupit za 40 korun. Hledáme také cestu k SMS platbám, ale to je zatím trochu komplikovanější, operátoři mají poměrně vysoké poplatky. Pokud tento způsob zavedeme, denní tarif může vyjít na 60 až 70 korun. Další novinkou je, že všechna kola jsou vybavena QR kódem, půjčit a vrátit kolo bude možné i přes čtečku QR kódu. Všechna kola budou vybavena NFC čipem, funkce pro uživatele to zatím ale ještě žádnou nemá. Příjemnější by měla být také registrace.

Počítáte do budoucna s dalším zvyšováním počtu bicyklů?
Myslím si, že ta stovka by na obsloužení města měla stačit. Samozřejmě to ale závisí i na infrastruktuře a na tom, jak je město k cyklistům přívětivé. Pokud se situace výrazně nepromění, nebude pro ně jízda na kole bezpečnější a příjemnější než nyní, počítáme počet stabilních uživatelů kolem tisícovky. Chtěli bychom ale se zlepšením situace pomáhat. Díky mapám našeho provozu se dá například vyčíst, kde chybí stojany na kola. Spolupracujeme v tomhle směru s iniciativou Plzeň na kole.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Auto Link & go jezdí bez řidiče. (17. 10. 2017)
Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice...  celý článek

Vítězný návrh siluety světce od Adama Kovalčíka se nelíbil některým...
Referendum o světci a palmě v Nepomuku nebude, projekt se odkládá

Referendum o vybudování siluety svatého Jana Nepomuckého na kruhovém objezdu v Nepomuku na Plzeňsku se neuskuteční. Rozhodli o tom zastupitelé města. Projekt...  celý článek

Požár osobních aut v Poběžovicích ve čtvrtek 5. října.
Žhář ničí na Domažlicku auta, během dvou týdnů hořela už čtyři

Během dvou týdnů hasiči likvidovali dva požáry v Poběžovicích na Domažlicku. Neznámý žhář si v obou případech vybral ke svému řádění auta.   celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.