Takto se kola půjčují ve francouzském Lyonu.

Takto se kola půjčují ve francouzském Lyonu. | foto: www.nikol-praha.cz

V krajské metropoli budou kola pro všechny, začíná projekt bikesharing

  • 17
Koncem srpna začne v Plzni fungovat novinka pro vyznavače jízdy na bicyklu. Takzvaný bikesharing jim umožní, aby si kolo vyzvedli, kde se jim to bude hodit, a až dojedou, kam potřebují, zamknou jej a připraví pro dalšího zájemce.

Bikesharing odstartuje v Plzni 25. srpna. „Za měsíc užívání se zaplatí 100 korun, za celoroční pak 600,“ uvedl Petr Pelcl z občanského sdružení Kontrolní skupina.cz, které akci spouští.

V budoucnu by mělo být také možné jednorázové využití kola. Podle Pelcla bude v první fázi po Plzni k dispozici třicet bicyklů.

„Ze zkušenosti víme, že kola zůstávají pod kopcem. Vždy večer jich bude třeba část rozvézt. Pokud by se kumulovala v centru, ztrácela by služba význam,“ vysvětluje Pelcl.

Rovnoměrné rozmístění bude mít na starost servisman, který zároveň odstraní případné závady na kolech. Pelcl počítá s tím, že by mohlo tato městská kola využívat několik set Plzeňanů. „Není tu mnoho kopců, kolo je nejrychlejším dopravním prostředkem,“ vysvětluje.

Pomůže mobilní telefon či webové stránky

Půjčování kol bude fungovat pomocí aplikace v mobilních telefonech a také prostřednictvím webových stránek. „Tam člověk zjistí, kde jsou volné kusy. Vybere si to kolo, které je mu nejblíž, a poté si jej vyzvedne,“ osvětluje princip Pelcl.

Kolo bude zamčené masivním zámkem, odemkne se pomocí číselného kódu, který člověk obdrží po zadání vybraného kola do systému.

Bicykl bude možné nechat zaparkovaný kdekoliv po Plzni, ideálně ve speciálním stojanu, možné to bude ale i jinde. Kolo se pak zařadí zpět do systému využitelných bicyklů s aktuální polohou.

Počáteční náklady přesahují 300 tisíc, hradí je podnikatel z Plzně, který si nepřeje zveřejnit své jméno. „Předpokládáme, že z poplatků za půjčení se provoz neuhradí. Na určitou dobu máme peníze zajištěné od dárce, na budoucím financování by se mohly podílet firmy či město,“ naznačil Petr Pelcl.

Kola budou k dispozici od března do konce listopadu

Město se však staví k podpoře spíše vlažně. Když Plzeň před dvěma lety oslovila společnost Homeport s tím, že tu bikesharing rozjede, město nabídlo k užívání zdarma své pozemky. Finančně se však podílet nechtělo. Dá se předpokládat, že to teď bude stejné.

„Nemyslím si, že to v Plzni bude masová záležitost,“ hodnotí Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně. Sám si prý dovede představit, že by kolo občas využil.

Městské bicykly budou k dispozici v ulicích od 1. března do 31. listopadu.
Podle plzeňské odbornice na cyklistiku Radky Žákové je bikesharing vhodný pro lidi, kteří jezdí rádi na kole, ale nemají ho kam dát či se o něj nechtějí strachovat.

Sdílení bicyklů chtěla letos na podzim rozjet i Praha. Zřejmě to ale nestihne a projekt spustí nejdřív příští rok v létě (více o tom čtěte zde).