Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Každý má mít „svého“ strážníka. Plzeň křísí projekt Bezpečné město

  • 7
Plzeňská radnice chce po delší odmlce obnovit projekt Bezpečné město, který měl mimo jiné spojovat obyvatele s konkrétními strážníky a komunálními politiky. Systém přestal fungovat loni v září, kdy se magistrát dostal do sporu s bývalým zaměstnancem o práva na logo projektu.

Systém Bezpečného města, který se v Plzni rozjel zhruba před šesti roky, byl do značné míry postaven na internetovém portálu bezpecnemesto.eu.

Zejména s jeho pomocí se obyvatelé města se svými podněty obraceli na konkrétní strážníky, komunální politiky a policisty, kteří měli na starost konkrétní území. Jednalo se celkem o 63 oblastí.

Portál přestal fungovat loni v září, kdy se magistrát dostal do sporu s bývalým zaměstnancem o práva na logo projektu. Město sice ve sporu uspělo, ale projekt byl řadu měsíců v podstatě ochromen. To se má nyní změnit. Portál se má znovu oživit a systém by měl fungovat lépe.

Radní i proto schválili nový organizační řád Městské policie Plzeň, jehož cílem je celkově zefektivnit činnost strážníků.

Jedním z opatření bude restrukturalizace okrsků projektu Bezpečné město. Místo 63 jich bude 30. Pro pozice okrskových strážníků budou vybráni služebně starší a zkušení příslušníci městské policie. Počet strážníků v Plzni by se měl zvýšit o 30 ze současných 250.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD tvrdí, že snížení počtu okrsků, čímž se zvýší jejich velikost, vazbu lidí na strážníky neoslabí.

„Systém, který tady byl, nefungoval nejlíp. Role zastupitelů nebyla dobrá, protože se tomu věnovali jen někteří. I proto jsme se rozhodli vytvořit pouze 30 okrsků. Kontaktem za samosprávu bude starosta příslušné městské části nebo jím pověřený člověk. A určení strážníci se budou věnovat výhradně svým okrskům, kde se budou starat o veřejný pořádek. Systém tak bude lepší než dřív, kdy měli tito strážníci ještě jiné povinnosti,“ řekl Zrzavecký.

Upozornil, že nově by strážníci už neměli sloužit dvanáctihodinové, ale jen osmihodinové služby a pracovní dobu budou mít pohyblivou. „Je to mimo jiné proto, aby se s nimi lidé potkávali a mohli je přímo kontaktovat,“ vysvětlil Zrzavecký.

Vedoucí odboru bezpečnosti magistrátu Aleš Průša řekl, že brzy bude obnoven provoz webu bezpecnemesto.eu. „V současné době se portál připravuje a očekáváme, že se každým dnem podaří jej spustit,“ uvedl Průša.

Než budou okrsky obsazeny vybranými strážníky, budou podněty od občanů vyřizovat velitelé patřičných služeben městské policie.

Vedoucí odboru bezpečnosti připustil, že pro restart projektu Bezpečné město bude nutné znovu získat pozornost lidí, kteří jej dřív využívali. „Předpokládáme, že proto uděláme informační kampaň, aby se o tom lidé co nejdřív dověděli,“ konstatoval Průša.