Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samořídící autobus je poprvé v Česku. Jízdu mu zatím zakazuje zákon

  12:00aktualizováno  12:00
Autobus, který nepotřebuje řidiče, aby odvezl cestující z jedné konečné na druhou, se o víkendu poprvé objevil v České republice. Mercedes-Benz jej přivezl do výrobního závodu EvoBus v Holýšově na Domažlicku.

V Nizozemí autobus získal pro ověřovací jízdy řadu výjimek, aby mohl svézt vybrané hosty mezi amsterodamským letištěm a Haarlemem, v Česku ale na silnice zatím nemůže. Vozidlo připomínající zvenku svojí střechou vlnobití a futuristickým interiérem přivezl na západ Čech kamion.

Fotogalerie

Andreas Türk z koncernu Daimler, který o autobusu bez řidiče ví téměř vše, vysvětlil, proč stroj nikoho nesveze ani v uzavřeném areálu holýšovské továrny. „Aby autobus mohl vyjet na trasu, musíte pro něj mít data, která nahrajete do jeho systémů. Použít jen mapy nestačí. Autobus trasu nejprve projede klasicky s řidičem. Při jízdě se nahrávají data z GPS. Zároveň čtyři kamery sledují okolí, program identifikuje významné body na trase, které pak slouží k orientaci autobusu. V holýšovském areálu nebylo možné nic takového udělat, autobus jsme přivezli v noci na sobotu,“ vysvětlil Andreas Türk.

Autobus dokáže na trase komunikovat se semafory tak, aby u nich co nejméně zastavoval. Jednoduše řečeno – sám posílá informace před křižovatkou, že se blíží a požaduje průjezd. Od počítače řídícího provoz vzápětí přijde informace, zda zelená ještě vydrží nebo zda naskočí tak, aby autobus projel bez zbytečného zastavení. Stejně tak dokáže přesně zajet do zastávky, ohlídá si zaplněnost vozidla. Rychlost upravuje nejen podle vozidel, která jeho systémy detekují, ale propočítává i pohyb chodců na větší vzdálenost, aby v případě potřeby zabránil srážce.

V Amsterodamu najel tento vůz na lince mezi letištěm a městem Haarlem 20 kilometrů bez jediného zásahu řidiče. Během cesty vozidlo dělalo vše samo, zcela automaticky.

Semafor nad dveřmi

Autobus je nezvyklý i tím, že oboje dveře má uprostřed pravého boku. Türk vysvětlil, že takto umístěné dveře umožňují jednodušší pohyb cestujících ve vozidle. „Navíc nad dveřmi se ve stanicích rozsvěcují barevná světla. Nejprve svítí zelená do nitra vozidla a červená na chodník. To znamená, že lidé mají vystupovat. Pak se světla rozsvítí obráceně, a lidé mohou v klidu nastupovat. Nejvíce volného místa je právě kolem dveří, kde zůstávají lidé, kteří jedou jednu nebo dvě stanice,“ uvedl Andreas Türk z koncernu Daimler.

Tenhle unikátní autobus neposlali z Německa do Holýšova náhodou. Ve zdejší firmě EvoBus do něj vyráběli komponenty. Thomas Rohde, jednatel EvoBus ČR řekl, že v příštím roce chtějí rozšiřovat zdejší závod, přijímat nové zaměstnance a ještě rozšiřovat výrobu.

Kdy se futuristický autobus objeví v ulicích ale nedokáže nikdo odhadnout. Jeho nasazení na běžné linky v evropských městech brání platné zákony. Odborníci z firmy Daimler nepředpokládají, že by s běžnými cestujícími vyjeli dříve než za 10 let.

S největší pravděpodobností ale bude jejich interiér vypadat jinak, než u prvního autobusu s trojcípou hvězdou na přední masce. Designeři se snažili vnitřek autobusu stylizovat jako městský park. „Sedačky jsou pohodlné lavičky z parku, držadla od podlahy do stropu připomínají stromy. Osvětlení přichází jakoby z větví stromu. V Nizozemí jsem při představování autobusu říkali, že jeho modrá podlaha připomíná zamrzlé vodní kanály, na kterých místní v zimě bruslí,“ vysvětlil Andreas Türk z koncernu Daimler.

Vývoj tohoto konkrétního Future Busu, jak je pojmenovaný, trval rok a půl. Je postavený na stejném základu, jako běžně nasazované autobusy Mercedes Citaro.

Autor:



Nejčtenější

Útočného jelena brání tisíce lidí. Park ho místo zastřelení nabídne jinam

Stádo vysoké zvěře ve výběhu návštěvnického centra u Kvildy vyfocené 14. ledna.

Velký obrat nastal v případu jelena, který na začátku února napadl jednoho z hostů návštěvnického centra národního...

V návštěvnickém centru Šumavy napadl muže jelen. Vůdce stáda zastřelí

Nové návštěvnické centrum v Kvildě na Šumavě. Lidé tu uvidí jeleny a divoká...

V areálu návštěvnického centra národního parku Šumava na Kvildě napadl jednoho z návštěvníků jelen. Výběh, ve kterém...



Sporting Lisabon. Plzeň v osmifinále Evropské ligy vyzve portugalský tým

Plzeňští fotbalisté Petržela (zleva), Chorý, Hořava se radují z gólu, který...

Ze Švýcarska vzešla naděje na postup do čtvrtfinále. Plzeňští fotbalisté v osmifinále Evropské ligy nastoupí proti...

Policie zastavila na D5 dva kamiony, převážely desítky nelegálních migrantů

Na D5 zadrželi policisté kamion s migranty

Policie zastavila v pátek večer na dálnici D5 ve směru na Rozvadov dva kamiony s pětatřiceti nelegálními migranty,...

Plzeň na startu jara nevyhrála. Slavia padla na sněhu, Baník je poslední

POSLEDNÍ VYHRÁL, MISTR PADL. A tak zatímco se jihlavští fotbalisté radovali z...

Start fotbalového jara přinesl ztrátu lídra, senzaci na úkor obhájce titulu i dva překvapivé výsledky v boji o...

Další z rubriky

Muž se na zastávce opakovaně uspokojoval i před dětmi, policie jej dopadla

Ilustrační snímek

Klatovští policisté dopadli po třech měsících muže, který opakovaně onanoval u autobusové zastávky, na níž čekaly i...

Kamion zalehl v noci dálnici D5 na obchvatu Plzně, narazilo do něj auto

Kamion se v noci převrátil na dálnici D5 u Plzně, narazilo do něj osobní auto....

Na dálnici D5 nedaleko tunelu Valík u Plzně se v noci převrátil kamion a zůstal ležet napříč dálnicí. Do převráceného...

V Plzni učí nové topiče parních lokomotiv. Obličeje mají černé od mouru

Zácvik nových topičů parní lokomotivy. (16.února 2018)

Při letošních cestách po České republice potáhne repliku legionářského vlaku parní lokomotiva, jejíž generální oprava...

Najdete na iDNES.cz