Obžalovaný Josef ptáček u Okresního soudu v Plzni. (29. března 2017)

Obžalovaný Josef ptáček u Okresního soudu v Plzni. (29. března 2017) | foto: Petr Ježek, MF DNES

Za „omlazení“ autobusů dostal podnikatel podmínku a peněžitý trest

  • 13
Podnikatel v autobusové dopravě z Klatovska Josef Ptáček dostal ve středu u soudu podmínečný trest a navíc musí zaplatit 120 tisíc korun. Podle obžaloby nechal zfalšovat údaje v technických průkazech autobusů, aby získal zakázku od Českých drah.

Josef Ptáček chtěl zakázku na přepravu cestujících při vlakové výluce mezi Nýrskem, Železnou Rudou a Alžbětínem získat za každou cenu. Jenže jeho autobusy nesplňovaly jednu ze základních podmínek - stáří maximálně deset let.

Ptáček ale přišel na způsob, jak v soutěži uspět. Podle svých slov našel na internetu člověka, který mu původní technické průkazy autobusů upravil. To se stalo na přelomu února a března roku 2015.

„Potkali jsme se dvakrát v restauraci v Praze. Za dvacet tisíc korun mi dal CD, na kterém byly dokumenty s upravenými daty první registrace vozidel,“ přiznal Josef Ptáček.

Protože při splnění zadávacích podmínek byla pro České dráhy rozhodující cena, Ptáčkova firma zakázku skutečně získala a její autobusy vozily cestující místo vlaků.

Soudce Okresního soudu Plzeň-město David Protiva ve středu Josefa Ptáčka odsoudil za porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže k podmíněnému trestu šesti měsíců odnětí svobody se zkušební dobou na rok a půl, k tomu mu vyměřil ještě peněžitý trest 120 tisíc korun.

Díky podvodu byly autobusy až o sedm let mladší

„Pokud by finanční trest nesplnil, náhradním trestem je 120 dnů výkonu trestu odnětí svobody,“ podotkl soudce Protiva. Rozsudek není pravomocný. Obžalovanému hrozily až tři roky vězení.

Ptáček u soudu vysvětloval, že o zmíněnou zakázku Českých drah na zajišťování náhradní autobusové dopravy jeho firma extrémně stála, aby i v dalším období měla šanci uspět v podobných zakázkách Českých drah.

Ze spisu vyplývá, že Ptáček nechal podvodem autobusům „ubrat“ až sedm let. Hájil se tím, že nikdy netvrdil, že předkládá originální technické průkazy.

Do výběrového řízení se hlásil s tím, že dopravu během tříměsíční vlakové výluky zajistí za 4,6 milionu korun bez DPH. Druhý uchazeč v pořadí - ČSAD Autobusy Plzeň - nabízel, že výluku odjezdí za 6,1 milionu korun.

Jaký by firma měla zisk? To obžalovaný neřekl

„Takový rozdíl mezi prvním a druhým není nic výjimečného. Požadavek na autobusy do deseti let od první registrace se v podmínkách ocitl ze vzorové smlouvy. Výluk je v Plzeňském kraji nejvíc v republice. Je jich tolik, že takový požadavek do podmínek už nedáváme,“ uvedl Vladimír Kostelný, šéf Regionálního obchodního centra ČD, které zakázku zadávalo.

Ptáček u soudu nedokázal vysvětlit, jaký měla mít firma ze zakázky zisk. „Nabízeli jsme cenu obvyklou,“ uvedl podnikatel, který měl dosud čistý trestní rejstřík.

Soudce při odůvodňování rozsudku uvedl, že by se měl obžalovaný zamyslet, zda mu vše, co udělal, stálo za získání této zakázky.

„Společnost České dráhy by se asi měla zamyslet nad tím, že někdo dokáže zakázku nabídnout za 4,6 milionu bez DPH, druhý v pořadí 6,1 a třetí 6,3 milionu korun. Státnímu rozpočtu bylo trestnou činností ušetřeno zhruba 1,6 milionu korun,“ podotkl soudce David Protiva.