Technici z Plzně pomohli postavit auto, které řídí jen superpočítač

  8:41aktualizováno  8:41
Během čtrnácti měsíců postavili odborníci prototyp auta Link & go s autonomním řízením. Na jeho vývoji se podíleli i lidé z plzeňské firmy MBtech. Na silnice ale auto nemůže, současné zákony totiž s podobnými vozítky vůbec počítají.

Nedávno se v autě s autonomním řízením mohli svézt první cestující z Česka. „Je to nezvyk sedět v autě zády ke směru jízdy,“ poznamenal jeden z nich v plzeňské pobočce engineeringové firmy MBtech. Ve vozidle pro čtyři totiž mohou pasažéři sedět jako v obývacím pokoji čelem k sobě.

Když jeden z pracovníků firmy skočil miniautíčku do cesty, čidlo zareagovalo, autíčko se mírně otřáslo a zastavilo.

„Na vývoji automobilu se podílelo asi padesát lidí, několik z plzeňského MBtechu,“ popsal Jiří Černý, který je ve firmě zodpovědný za elektrické pohony. Připomněl, že prototyp odborníci postavili za čtrnáct měsíců. Není ale určený pro sériovou výrobu.

„V této chvíli žádná automobilka nemá auto, které by se dalo vyslat do provozu,“ popsal Černý.

Podle něj je otázkou několika desítek let, než budou ve městech podobná auta jezdit. „Kdyby ale ve městech jezdila jen tato auta bez řidičů, bylo by mnohem méně dopravních nehod,“ podotkl.

V autě je superpočítač, který vyhodnocuje signály z různých čidel, ať jsou to kamery či radary.

„Auto zkrátka snímá okolí a reaguje na chodce, silnici, značky, ostatní auta. Třeba radary mají dosah kolem 200 metrů, takže jsou schopné si udělat 3D mapu místa, kde zrovna auto je a vyhodnocovat, jak rychle se k sobě auta blíží, jestli do silnice může vběhnout chodec. Algoritmy vyhodnocují třeba to, jestli dítě, které běží, nakonec vběhne do silnice,“ popsal Černý.

Na otázku, jestli by se bál sednout do Link & go a jet po Plzni ve špičce, odpověděl, že zrovna po městě by se nebál. „Já se na to dost těším, až bude možné sednout do auta, říci mu odvez mě do Stuttgartu, a během jízdy pracovat,“ řekl Černý. Auto bez řidiče bude podle něj hlavně šetřit čas, protože lidé budou moci místo řízení pracovat.

Připomněl, že v případě aut s autonomním řízením technika předběhla legislativu. „Technici a další odborníci auto vymysleli, otázka vpuštění těchto vozidel do provozu, je teď v rukou právníků,“ poznamenal Černý.

Ti podle něj nyní řeší, do jaké míry může rozhodovat auto a do jaké míry má v případě kolize zasáhnout člověk. Zkrátka jestli bude za nehodu zodpovědný výrobce vozu nebo řidič.

Link & go je podle Černého ve srovnání s konkurencí lepší v oblasti manévrovatelnosti vozidla, s kterým se například výborně zatáčí třeba v úzkých městských uličkách.

Nejčtenější

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Zemřel šumavský podnikatel Talián. Stavěl hotely a přátelil se se Zemanem

František Talián na snímku z roku 2010, kdy se jako člen občanského sdružení...

Ve věku 70 let zemřel minulou středu vystudovaný právník František Talián, kterému přátelé přezdívali král Šumavy. Po...

Nová varianta pro Plekance. Zájem má Plzeň, potvrdil manažer Vlasák

Plekanec: O medaili se nikdo nebaví, vážíme si podpory diváků

O hokejistu Tomáše Plekance usiluje další klub z české extraligy - Plzeň. Pro iDNES.cz to potvrdil sportovní manažer...

Čisto na kolejích. V nejdelším tunelu nebude možné používat staré toalety

Prohlídka nejdelšího železničního tunelu v ČR u Plzně. (21. 9. 2018)

Už tento pátek se naplno rozjede provoz více než čtyřkilometrového železničního tunelu Ejpovice - nejdelšího v Česku....

Nový tunel u Plzně otestoval nákladní vlak, v pátek jím projedou i cestující

Nový železniční tunel u Plzně otestoval nákladní vlak. (15. 11. 2018)

Nákladní vlak projel v půl páté odpoledne jako první novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v...

Další z rubriky

Bylo nám jedno, jestli je venku den, nebo noc, říká šéf ražby tunelu

Šéfem ražby nejdelšího železničního tunelu v ČR z Kyšic do Plzně je Štefan Ivor.

Tento týden začaly jezdit vlaky novým železničním tunelem u Plzně, který je nejdelší svého druhu v Česku. Ražbu obou...

V Plzeňském kraji chybí desítky pěstounů, děti končí v ústavech

Ilustrační snímek

Sehnat pěstouna je téměř nemožné. Zatímco před čtyřmi lety se jich na západě Čech hlásilo sedmnáct, loni to byl už jen...

VIDEO: Nejdelším železničním tunelem v zemi už jezdí vlaky s cestujícími

První vlak s cestujícími, který projel nejdelším železničním tunelem v České...

Nejdelší železniční tunel v České republice začíná sloužit veřejnosti na třetím železničním koridoru z Plzně do Prahy....

Advantage Consulting, s.r.o.
OBCHODNĚ-TECHNICKÝ ZÁSTUPCE PRO ČECHY

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz