Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Opravují obrněnce i tanky, ministr jim slíbil lepší vybavení

  10:38aktualizováno  10:38
Z desítek kasáren, která bývala v Plzeňském kraji před třiceti lety, přetrval do současnosti jen útvar v Klatovech. Sídlí zde 142. prapor oprav, který se stará o armádní pozemní techniku. Ministr obrany zdejším vojákům slíbil lepší vybavení.

V klatovských kasárnách sídlí jedny z největších opraven vojenské pozemní techniky od aut a autobusů až po obrněné transportéry a tanky. V dílnách opravují mnohatunová obrněná monstra i ženy.

„Mužům se vyrovnají bez problémů, jen je někdy musíme trochu brzdit. Například nemohou nosit tak těžké věci,“ říká s úsměvem velitel 142. praporu oprav Pavel Vyorálek.

Právě žena podílející se na opravě tanku T72 zaujala i ministra obrany Martina Stropnického, který nedávno klatovský útvar navštívil

„Potřebujeme další zručné mechaniky, v současné době nabíráme. Ale ti scházejí i v civilu. Snad někdo nový přijde, i když je mi jasné, že armáda pořád není u mechaniků při hledání uplatnění na prvním místě jejich žebříčku,“ připouští Vyorálek.

Z tisícovky vojáků zbyla čtvrtina

První vojenské jezdectvo ve městě bylo od roku 1762. Rozsáhlý areál, v němž vojenští opraváři nyní sídlí, je jen kousek od historického středu města. V letech 1892 až 1894 právě v něm vyrostla jezdecká kasárna pro 1000 mužů a 700 koní. To vysvětluje, proč se nyní jmenují dragounská. V současné době v nich slouží přes 250 profesionálních vojáků.

Přitom před patnácti lety, v souvislosti s profesionalizací armády a opouštěním tehdy už nepotřebných areálů, neměly ani Klatovy jistotu, že tam armádní opraváři zůstanou.

„V té době jsem to tady už znal, protože jsme sem vozili opravovat techniku. Rekonstrukce v areálu pokračují řadu let, je to na něm vidět,“ dodává velitel Pavel Vyorálek, který v Klatovech slouží deset let.

Na střední a velké opravy sváží těžké tahače armádní techniku do Klatov z celé republiky, s menšími opravami si technici poradí i přímo v terénu. „Vybavení máme na poměrně dobré úrovni, ale některou mobilní techniku bychom už potřebovali omladit,“ říká velitel praporu.

V hlavní opravárenské hale v pondělí technici pracovali hned na několika vojenských tatrách, obrněných bojových vozidlech pěchoty a tancích.

Venku před halou stály seřazené tatry různého stáří. Některé natřené maskovacími barvami, další matné hnědozelené. Všechny slouží jako pojízdné dílny klatovským specialistům, s některými byli více než rok ve Vrběticích, kde spolu s hasiči a policisty likvidovali následky výbuchu muničních skladů.

„Tohle vozidlo je upravená zámečnická dílna určená pro opravy tanků T72 a bojových vozidel pěchoty, tohle je i pro opravy samohybných houfnic. Tady je pojízdná dílna uzpůsobená pro veškeré sváření i pálení. Zvládají plechy od tloušťky jedné desetiny milimetru až po pancíř o síle pěti centimetrů,“ vysvětloval u každého ze zaparkovaných speciálů velitel Pavel Vyorálek.

Poslední stála v řadě pořád používaná, ale po téměř padesáti letech služby už historická Praga V3S. Tento konkrétní kus vyrobený koncem 60. let minulého století prošel podle technického průkazu v roce 1982 modernizací.

Fotogalerie

Většinu vybavení potřebného pro opravy v terénu si vozí klatovští dragouni ve speciálních nákladních autech a kontejnerech.

„Dokážeme si postavit kompletní zázemí v terénu a tam pracovat. Veřejnost nás asi nejčastěji vidí při hojně navštěvovaném Dni pozemního vojska, který se odehrává každý rok na Bahnech,“ vysvětluje Vyorálek. Zdejší vojáci disponují i vyprošťovací technikou a pravidelně se účastní i mezinárodních armádních cvičení.

Ministr obrany Martin Stropnický vojáky v Klatovech ubezpečil, že jejich služby bude armáda potřebovat i nadále.

„Jsme na nejzápadnější výspě, co se týká Armády České republiky. Je to opravárenské centrum celé armády a jasně perspektivní útvar, který bude fungovat dál. Spíše se bude rozšiřovat. Posádce musíme pomoci v tom, aby měla pořádná menší auta, když technici jedou pracovat 300 kilometrů od Klatov. U menších oprav je levnější, když technik jede na místo. U větších, které trvají i několik týdnů, se technika vozí do Klatov. Je potřeba, aby vojáci měli za ty dosluhující kvalitní a novější tahače. Určitě k obměně dojde, ale datum říct neumím,“ prohlásil ministr Stropnický.

Podle velitele 142. praporu oprav Pavla Vyorálka byl za posledních deset let Martin Stropnický prvním ministrem obrany, který přijel k opravářům do Dragounských kasáren.

Autor:


Nejčtenější

Kauza plzeňského gólu. Proč ho videorozhodčí nechal uznat

Michael Krmenčík z Plzně vykouzlil na tváři úlevnou grimasu, z dorážky překonal...

V případu uznaného gólu plzeňských fotbalistů, kterému předcházel těsný ofsajd, se objevily "polehčující" okolnosti....

Rychlost byla fatální. Zemřelý řidič měl na tachometru víc než 160

Tragická nehoda mezi Kralovicemi a Plasy, řidič osobního vozu srážku nepřežil.

Policisté odložili vyšetřování loňské tragické nehody, při které se osobní auto „zapíchlo“ do motoru kamionu na silnici...



Událost po 75 letech. Tři ligové týmy vyhrály první čtyři zápasy

Spartan Guélor Kanga (vlevo) v souboji s teplickým Jakubem Horou.

Sparta dvanáct bodů, Slavia i Plzeň také. Fotbalová liga prožívá historickou událost, pětasedmdesát let se nestalo, aby...

VIDEO: Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Vandal vyryl na vůz fotbalisty Limberského skoro třímetrovou rýhu

Přes dva a půl metru dlouhý vryp udělal do boku auta fotbalisty Davida Limberského muž s taškou v ruce. Při činu v...

V armádě byl teprve tři roky. Na své první misi přišel Patrik o život

V kapli v Mokrouších na Plzeňsku je pod křížem pietní místo připomínající oběť...

Čtyřiadvacetiletý desátník Patrik Štěpánek z Mokroušů na Plzeňsku odjel v polovině dubna na svoji první vojenskou misi...

Další z rubriky

Plzeňský hejtman Bernard má problém, nepodal včas majetkové přiznání

Josef Bernard přichází do sídla krajské ČSSD v Houškově ulici v Plzni na...

Do konfliktu se zákonem o střetu zájmů se dostal hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD). Do poloviny roku totiž...

VIDEO: Tatra 613 i Carevna. Plzeňskem se proháněly vozy z dob socialismu

Pátý ročník akce Retro jízda aneb „V čem jsme jezdili za socialismu“  uspořádal...

Nablýskaná embéčka, wartburgy, žigulíky, fiaty, ale také staré motorky ČZ a jawa a mnoho dalších veteránů podniklo v...

Ve vodě chybí kyslík, rybám jde v horkých letních dnech o holý život

Aby nedošlo k úhynu chovných ryb, fungují ve Velkém letinském rybníku tři...

Pod hladinou chovných rybníků zuří v těchto dnech kvůli vedru a suchu boj o přežití. Rybáře stojí spoustu peněz nákup a...

Najdete na iDNES.cz