Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Archeologický průzkum u Klabavy končí. Může se začít stavět trať

  8:16aktualizováno  8:16
Archeologické nálezy u Klabavy na Rokycansku v místech, kde povede železniční koridor z Prahy do Plzně, pocházejí ze 13. století. Jde o zatím nejstarší důkaz zpracování železné rudy v této oblasti.

Archeologové a stavba železničního tunelu u Plzně | foto: iDNES.cz, Ladislav Němec,  MAFRA

Zatímco v okolí Kyšic archeologové kvůli až sedm tisíc let starým nálezům prakticky zastavili stavební práce na budování železničního koridoru (čtěte zde), jen o pár kilometrů dál u Klabavy už s archeologickým průzkumem končí. I když nálezy v 800 metrů dlouhém úseku u Klabavy jsou také mimořádné, stavbaři se tu už budou moct pustit do práce.

Klabavské nálezy jsou oproti kyšickým výrazně mladší, podle prvních odhadů pocházejí z poloviny 13. století, přesto podle archeoložky Kateřiny Postránecké vydávají obraz o osídlenosti krajiny.

"Pravděpodobně jsme tu objevili středověké hornické sídliště a co je nejdůležitější, je to první doklad o takhle staré těžbě a zpracování železné rudy v této oblasti," vysvětluje Postránecká.

U Klabavy stavbaři připravují zaříznutí trati do kopce. "Kolejiště se posune asi o třicet metrů ve srovnání se stávajícím stavem. Tato úprava umožní zvětšení oblouku, které umožní průjezd vlaků vyšší rychlostí," říká k tomu Přemysl Krejsa, ředitel výstavby ze společnosti Metrostav.

Teď, kdy je lidově řečeno zatáčka mezi Klabavou a Rokycany ještě ostrá, tudy mohou vlaky projíždět maximálně stokilometrovou rychlostí. Po přesunutí kolejiště více do svahu tu budou moci svištět například pendolina rychlostí až 160 km/h.

U Klabavy už archeologové průzkum končí. V zemi našli jámy pro prvotní zpracování rudy i na odpad. Do muzeálních sbírek tak přibude nalezená železná ruda i keramické střepy z hrnců, u nichž se dá podle archeologů poměrně přesně určit i jejich stáří.

"O těžbě železa v oblasti mezi Klabavou a Holoubkovem nebo Mýtem na Rokycansku jsme věděli, ale dosud nám chyběly archeologické nálezy, které by to prokazovaly. Proto je tato lokalita těmito nálezy pro nás tak cenná. Našli jsme tu celkem asi dvacítku zahloubených objektů. Protože je tato lokalita malá, je její průzkum už téměř ukončen," dodala archeoložka Kateřina Postránecká ze společnosti Zip.

Některé z archeologických nálezů objevených při přípravných pracích železničního koridoru mezi Rokycany a Plzní se po vyčistění a zaevidování v laboratořích časem vrátí zpátky na pomezí Plzeňska a Rokycanska. Měly by být vystavené v informačním středisku stavby koridoru.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Christopher Lamber odešel od úterního soudu s podmínkou. (17. 10. 2017)
Soud zmírnil trest řidiči, který ujížděl před policisty. Dostal podmínku

Krajský soud v Plzni snížil trest jednadvacetiletému muži z Německa, který v dubnu nezaplatil u čerpací stanice a ujížděl po dálnici D5 před policisty. Ve...  celý článek

Vítězný návrh siluety světce od Adama Kovalčíka se nelíbil některým...
Referendum o světci a palmě v Nepomuku nebude, projekt se odkládá

Referendum o vybudování siluety svatého Jana Nepomuckého na kruhovém objezdu v Nepomuku na Plzeňsku se neuskuteční. Rozhodli o tom zastupitelé města. Projekt...  celý článek

Smart city polygon, kde si zájemci mohou vyzkoušet, jak fungují chytrá města....
Nové centrum ukáže, jak funguje chytré veřejné osvětlení nebo parkování

Možnosti, jak využít moderní technologie a zlepšit kvalitu života, nabízí nové centrum Smart city polygon v Plzni. Představuje aplikace, které ušetří peníze za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.