Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Mobilní aplikace najde bezpečnou cestu Plzní pro školáky nebo seniory

  • 1
Plzeňská radnice pracuje na nové aplikaci pro mobilní telefony, která by uživatelům vyhledala relativně bezpečnou trasu městem. Využívat by ji mohli rodiče dětí či senioři.

Projekt „Bezpečná cesta“ je součástí konceptu Smart City Plzeň. Aplikace v mobilu by mohla zájemcům najít trasu, u které by bylo pravděpodobné, že na ní člověka nepotkají komplikace nebo potíže, které by jej ohrozily. Je tedy možné, že by službu například často používali rodiče pro cestování svých potomků.

Novinka může fungovat už v příštím roce. Experti na informační technologie tvrdí, že není těžké Bezpečnou cestu technicky zajistit.

Monika Ježková z Odboru bezpečnosti a prevence kriminality města Plzně tvrdí, že myšlenka Bezpečná cesta navazuje na již fungující projekt Bezpečná Plzeň. Na tom se podílí město, Policie ČR i městská policie.

„Jednalo by se o mobilní aplikaci, jejímž prostřednictvím by měl občan možnost najít si svou ideální cestu Plzní,“ vysvětlila Monika Ježková.

Podstatnými kritérii pro výběr trasy měla být - kromě bezpečnosti -také časová nenáročnost. Monika Ježková se domnívá, že by aplikace mohla také uživatelům zasílat kontrolní zprávy, zda svou cestu dokončili. „A pokud by například třikrát neodpověděli, mohla by rozeslat informaci na krizové kontakty, například příbuzným, kteří by prověřili, zda je uživatel v pořádku,“ řekla.

Monika Ježková vychází z toho, že novinka by mohla „hlídat“ nejenom děti, ale také seniory nebo lidi, kteří si šli třeba zaběhat. „Nemusí jít pouze o to, že člověka někdo napadne, ale někdo může jednoduše upadnout nebo se mu udělá špatně a bude potřebovat pomoc,“ konstatovala.

Bezpečné cesty by se mohly vyznačovat například tím, že by byly pod dohledem kamer. Při vyhodnocování tras by hrály roli i statistické údaje od státní i městské policie nebo informace od občanů o tom, kde se necítí bezpečně.

„Ale samozřejmě ani doporučená trasa nebude nikdy nikomu garantovat, že se mu po cestě nic nestane. Takovou záruku dát nemůže,“ zdůraznila Monika Ježková.

Zástupci odboru bezpečnosti magistrátu předpokládají, že by projekt Bezpečná cesta mohl souviset se zvýšením počtu kamer na některých trasách.

Ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora si myslí, že je možné projekt během příštího roku připravit. „Není to moc složité. Podstatné bude zamapovat, kde všude jsou kamery,“ uvedl Šantora.

Kamery by mohly rozpoznat, co se děje na ulici

Ten se domnívá, že lze dosavadní kamerový systém ve městě vylepšit tak, aby by schopen reagovat i na to, co se aktuálně před kamerami odehrává. „Mohl by rozeznat, že na ulici došlo ke rvačce a upozornit na to policii,“ řekl Šantora.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD řekl, že radnice chce projekt posoudit po všech stránkách. „Například aby se s městem nechtěl někdo soudit, pokud se mu na vytipované trase něco přihodilo,“ prohlásil.

Předseda kontrolního výboru zastupitelů Michal Vozobule z TOP 09 upozornil, že projekt může mít poměrně nepříjemný vedlejší důsledek.

„Pokud město bude o nějakých trasách tvrdit, že jsou bezpečné, pak ty ostatní cesty mohou obyvatelé Plzně začít třeba i podvědomě vnímat jako nebezpečné. To by určitě nebylo dobré. Myslím, že možný psychologický dopad projektu se podceňuje,“ řekl Vozobule.

Primátor připustil, že i takový možný důsledek je nutné zvážit. „Je zapotřebí se tím zabývat. I to patří mezi aspekty, které se posuzují,“ konstatoval Zrzavecký.