Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Při povodních zachraňovali ze vzduchu. Domů se nepodívali celý týden

  9:29
Pro armádní piloty z Líní u Plzně byly povodně v roce 2002 druhými velkými záplavami, při kterých ze vzduchu zachraňovali lidské životy. Práce jim komplikovaly dráty elektrického vedení a stromy, museli překonávat prach zvířený proudy vzduchu od vrtulníku z půd a částí rozebraných střech. Jeden zásah střídal druhý, třetí, čtvrtý... Do bezpečí dostali 60 lidí.

Při letošních dubnových oslavách 30 let letecké záchranky v Líních se u jednoho z vrtulníků, se kterými v roce 2002 zasahovali při povodních, sešli (zleva) Karel Hůla, Pavel Špilka, Jiří Jogl a Marek Bohůnek. | foto: Petr Eret, MAFRA

Armádní piloti z Líní se záchranáři připevněnými na lanech v podvěsu pod vrtulníkem vyzvedávali lidi z domů uvězněných v rozbouřené vodě poprvé v roce 1997 na Moravě. Tam za pochodu vše zdokonalovali na základě nově nabytých zkušeností. O pět let později velká voda ničila Plzeňský kraj, jižní Čechy, Prahu a postupovala přes sever Čech do Německa.

Z domovského letiště v Líních u Plzně to měli k zásahům mnohem blíž. I tak se v srpnových dnech roku 2002 domů příliš často nedostali.

Marek Bohuněk byl v roce 2002 záchranář, nyní už je z něj pilot. V paměti stále má neděli 11. srpna 2002, kdy nastoupil do běžné služby. Pršelo.

„Nastoupil jsem v neděli a domů se dostal za týden. Pro mě se ty dny smrskly do pár bodů. Šup do kabiny, letíme tam a tam, záchrana lidí pomocí vrtulníku. Když jsme skončili na jednom místě, buď jsme letěli pomáhat na další, nebo se vrátili na letiště. Po chvíli další vzlet a další zásahy. Jako letka jsme takhle vytáhli do bezpečí přes 60 lidí,“ vzpomíná Marek Bohuněk.

V pondělí 12. srpna prudce stoupaly hladiny řek v povodí Berounky v kraji. Na hasičské stanici v Přešticích byl připravený hasič Karel Hůla, v té době druhým rokem hlavní instruktor lezeckých skupin Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje.

Začínali se silnými baterkami na přilbách

„V pondělí volal pilot Pavel Špilka, abychom měli v Přešticích připravené dva nebo tři lidi. To už byla zvednutá voda a hasiči jezdili k zásahům. Večer Pavel volal, že letíme. První zásah byl v Nezvěsticích. Měli jsme se vracet, ale letěli jsme k dalšímu zásahu. Pak k dalšímu a dalšímu... Tehdy jsme my, lezci začínali se silnými baterkami na přilbách. Byla to výrazná pomoc, dávaly hodně světla. Skoro jako ve dne. Když jsme se ale spouštěli pro lidi do domů, museli jsme překonávat prach zvířený proudy vzduchu od vrtulníku z půd a částí rozebraných střech. Bez brýlí to nešlo,“ uvedl Karel Hůla.

Samostatně stojící dům v Nezvěsticích byl nejen první zásah těchto povodní, kdy Karla Hůlu spouštěli na laně už za tmy z vrtulníku pro lidi na střechu domu. Dům v průběhu několika desítek minut ze všech stran oblila dravá řeka a její hladina stále stoupala.

Na záchranných člunech se už hasiči neměli šanci k nim dostat a zachránit je. Proto povolali vrtulníky. Velmi zkušení piloti Pavel Špilka a Jiří Jogl tehdy při nočním zásahu poprvé vyzkoušeli systém, kdy jeden vrtulník zmapuje situaci a zároveň hlídá okolí druhého stroje, ze kterého zachraňují lidi.

„Za tmy je takový zásah samozřejmě mnohem složitější než za světla. Přistoupili jsme k tomu, že jeden z vrtulníků nasvěcoval velmi výkonnými světly místo, kde zasahoval druhý vrtulník,“ vysvětlil Jiří Jogl.

Pilotům zásah komplikovaly blízké stromy i elektrické vedení. „Je to problém, protože pořád musíte myslet i na to, že vám na laně pod strojem visí lidé, které zachraňujete, a i s nimi se musíte vedení vyhnout,“ doplnil Pavel Špilka.

Letku noc nepřekvapila

Takové zásahy mohou dělat jen velmi zkušení piloti. „Naši piloti umějí sednout i bez světlometů. Letka byla vycvičená tak, že nás noc nepřekvapila. Při metodě dvou vrtulníků první stroj místo vyhledal, osvítil a ustoupil do bezpečné vzdálenosti. Druhý vrtulník pak ve světle reflektoru bezpečně zasahoval. Navíc z prvního vrtulníku na něj nepřetržitě dávali pozor, jestli nemá příliš blízko nějakou překážku. Tenhle postup se nám velmi osvědčil,“ shrnul pilot Pavel Špilka.

I když se za 20 let technika zase posunula výrazně dopředu a piloti mají mimo jiné k dispozici speciální brýle pro noční vidění, Špilka s Joglem se shodli, že by na tehdejších postupech ani dnes neměnili asi nic.

Lepší a modernější vybavení mají i lezci. Při záchranách v posledních letech například častěji využívají speciální sítě pro převoz zraněných v závěsu než dříve obvyklá vakuová nosítka. Pilot Jiří Jogl připomněl, že se zachraňováním lidí vrtulníky se začínalo v Alpách. U nás to vyzkoušela už za minulého režimu Horská služba v Krkonoších.

„Počátky byly takové, že záchranář upevněný k lanu letěl v podvěsu pod vrtulníkem deset i více kilometrů. Celý zmrzlý pak ošetřoval pacienta a pak se oba na laně pod vrtulníkem vraceli zase deset a více kilometrů zpět. Možná, že se na místě zásahu ošetřovali zraněný člověk a zmrzlý záchranář navzájem,“ žertuje Jiří Jogl.

Když do České republiky dorazily v roce 1996 polské vrtulníky Sokol, piloti začali využívat jejich vyššího výkonu a také změnili způsob zásahu. Když se na místě nedalo přistát, spouštěli záchranáře na laně palubním jeřábem z vrtulníku přímo ke zraněnému. „Kluci slanili, odpojili se a my jsme odletěli, abychom na ně nefoukali. Když byl pacient ošetřený a připravený, zavolali a letěli k nim. Spustili jsme lano a buď jsme je vytáhli jeřábem na palubu, nebo na podvěsu na laně přenesli nedaleko do místa, kde se dalo přistát a naložit je na palubu vrtulníku,“ shrnul Jiří Jogl. Jogl i Špilka se shodují, že zatím nikdo nic lepšího nevymyslel.

Kovbojské začátky

S úsměvem vzpomínají na 90. léta, na začátky letecké záchranné služby v západních Čechách. Jak v úplných začátcích začínali vojenští piloti vrtulníků spolupracovat s tehdejšími hasiči z plzeňské Škodovky a lidmi ze šumavské Horské služby. Dnes všechny složky Integrovaného záchranného systému cvičí společně.

„Už to dávno není takové kovbojské jako v samých začátcích, kdy se pro spolupráci vyzobávali lidé, kteří měli nějaké zkušenosti se slaňováním,“ vzpomínal na pionýrské doby leteckých záchranářů v regionu Jiří Jogl, který loni ukončil svoji profesionální kariéru za řídící pákou vrtulníku.

Jaké jsou teď jeho pocity? „Je to složitější. Člověk se ohlédne za každým zvukem na obloze. Ale postupně si zvyká. Já měl to štěstí, že půl roku po odchodu z armády jsem odletěl do Afriky a tam cvičil piloty a létal v různých misích. Vydržel jsem tam rok a pak pokračoval dál. Když vidím piloty, kteří v Líních létají leteckou záchrannou službu, jsem rád, že jim to opravdu jde. Většinou jsou to kolegové, kteří ještě prošli našima rukama. Mám z toho radost. Navíc tu mám syna, který také létá záchranku,“ shrnul Jiří Jogl.

Autor:
  • Nejčtenější

Využijeme váš kamion. Policisté kvůli naháněnému řidiči nařídili zatarasit silnici

22. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  23.4 11:01

Několik českých policejních hlídek se zapojilo do pronásledování řidiče, který v Německu odmítl...

Moje Plzeň to není, ale... Horváth o historickém tažení a proč u něj chyběl

20. dubna 2024

Premium On byl Plzeň. Ještě loni patřil na plakáty. „Že už teď do Plzně nepatřím, neznamená, že bych...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Naučená omluva, bez upřímné lítosti. Za pokus o vraždu dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  12:27

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Sedmá příčka mezi národy. Jak české kluby připisovaly body do koeficientu

19. dubna 2024  17:45

Plzeň jako nejhůře třiadvacátý nejlepší klub letošního ročníku evropských pohárů. Česko jako sedmá...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtrnáctiletou Ukrajinku z Tachovska našli policisté mrtvou, zřejmě si vzala život

18. dubna 2024  9:33,  aktualizováno  14:36

Policisté od úterý pátrali po čtrnáctileté ukrajinské dívce, která odešla z bydliště ve Stříbře na...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Celníci a policisté získali na přivaděči u Vysoké místo na kontroly aut

25. dubna 2024  9:57

Při prodlužování dálničního přivaděče od Vysoké k Přešticím vybudovali stavbaři u sjezdu na Dnešice...

Plzeňský mistr dal futsalistům Slavie deset gólů. Šest dostal

25. dubna 2024  8:11

Úvodní futsalové semifinále série play off mezi Plzní a Slavií nabídlo divoký průběh. Hosté po...

Už bylo na čase, oddechl si Červ po premiérové trefě. Prvně chtěl přihrávat

25. dubna 2024  6:59

Navedl míč na střed hřiště, zbavil se dvou protihráčů a zpoza vápna zamířil přesně k levé tyči....

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...