„Sejde se rada a vyhlásíme výběrové řízení. Celého půl roku jsme dopracovávali jeho zadání, přece jen je to velká soutěž,“ potvrdil hejtman Jiří Čunek.
Zastupitelé rozhodli o stavbě nové nemocnice neplánovaně mimo původně avizovaný program jednání. Jako poslední bod ji navrhl Čunek, který má na starosti zdravotnictví a s myšlenkou zcela nové nemocnice před dvěma lety přišel.
Zmíněné výběrové řízení na projektanta představuje v přípravě stavby zásadní krok. Jde o rozsáhlý materiál, který bude řešit například dokumentaci pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí, dokumentaci pro územní povolení i stavební povolení, soupis prací nebo dokumenty pro dodavatele interiérového vybavení.
Dohromady se cena této zakázky bude pohybovat kolem 200 milionů korun. A podle odhadu bude její zpracování trvat asi rok a půl.
Zájemci se na podrobnosti doptávají už teď, protože předběžný záměr o této soutěži zveřejnil Zlínský kraj už letos v únoru. Hejtman čeká, že vzhledem k rozsahu se přihlásí i zahraniční firmy.
Až bude projekt hotový, začne hejtmanství hledat toho, kdo novou nemocnici vybuduje. Samotná stavba by měla zabrat asi dva roky. Hotovo by mohlo být v roce 2025.
Otázkou je, zda přípravu této zásadní investiční akce, která je největší v historii kraje, nezmění povolební složení zastupitelstva. Na podzim příštího roku, kdy budou noví nebo staronoví zástupci přebírat své funkce, už by měla vybraná firma zpracovávat projekt. Zda by ho mohli bez finančního dopadu zastavit, teď není jisté.
„Proto bylo lepší, kdyby hlasů pro stavbu bylo víc a nová nemocnice měla větší podporu napříč politickými stranami,“ konstatovala na pondělním zasedání opoziční zastupitelka za ČSSD Taťána Valentová Nersesjan.
Narážela na to, že hejtman získal podporu těsné nadpoloviční většiny 23 zastupitelů a například koaliční hnutí ANO nepřesvědčil.
Další studie by byla jen zbytečným oddalováním, tvrdí Čunek
Někteří opoziční zastupitelé vysvětlovali, že stavba nové budovy není špatný nápad. K tomu, aby se správně rozhodli, ale žádali další dokumenty.
I koaliční partneři, a to zástupci hnutí ANO, opakovaně požadovali zpracování druhé varianty možného řešení. Studii na rekonstrukci a modernizaci současné Baťovy nemocnice také zastupitelé před třemi měsíci schválili a rada vyhlásila veřejnou zakázku.
„Této variantě se ale věnovalo málo pozornosti a stále byla prosazována jen varianta nové nemocnice. Nikdy jsme přitom nechtěli, aby někdo tvořil nákladnou studii na úplně nový areál nemocnice v Přílukách. Žádali jsme jen nezbytně nutnou variantu proměny areálu,“ vysvětlil zastupitel a krajský šéf ANO Pavel Pustějovský.
Podle Čunka by další studie byla jen dalším zbytečným oddalováním. S vypracováním druhé varianty ale souhlasil primátor Zlína a krajský zastupitel za ANO Jiří Korec.
Na svém nedávném zasedání zlínští zastupitelé schválili změnu územního plánu. Ta umožňuje, aby kraj v Malenovicích postavil plánované pětipatrové budovy, protože dosud tam byla možná jen čtyři patra. Také se díky tomu dají pozemky vyvlastňovat.
Se způsobem hlasování o nemocnici Korec spokojený nebyl, přestože se ho kvůli zasedání zlínské rady neúčastnil.
„Jsme v demokracii, kde je to o názoru většiny. Pan hejtman si vyjednal nejtěsnější možnou většinu, která šla. Způsob je trochu nešťastný. Jde o velký investiční projekt kraje, který by měl být schválen větší většinou,“ doplnil primátor.
21. února 2019 |
Aktuální rozhodnutí zastupitelů zřejmě nic zvrátit nemůže. Podle advokátky Jany Zwyrtek Hamplové, která na pondělní hlasování reagovala na svém blogu, by ale mělo zasáhnout ministerstvo vnitra. A to proto, že podle ní došlo k popření práv občanů kraje i zastupitelů a je „jednoznačným excesem z limitů kladených zákonem o krajích“.
Vyjádření ministerstva se zatím nepodařilo získat.
Monobloková stavba v blízkosti sídliště Malenovice má stát osm miliard korun. Tři miliardy chce kraj zaplatit úvěrem, čtyři miliardy najít v rozpočtu a jednu miliardu má dodat nemocnice.
Krajský ekonomický náměstek za ANO Jiří Sukop dlouho upozorňuje, že pro kraj bude tato investice riziková, protože bude mít v dalších letech vyšší výdaje s regionální dopravou.