Plzeňský kraj zhruba za rok a půl zřejmě přestanou obsluhovat linkové autobusy ČSAD Autobusy Plzeň ze skupiny Z-Group Zdeňka Zemka. Vystřídat by je měly vozy skupiny Arriva, která dnes v kraji obsluhuje jen část okresu Domažlice.
Dosavadního dominantního dopravce vyřadili minulý týden na svém jednání krajští radní. ČSAD s vyřazením nesouhlasí a bude se bránit. Důvodem, proč kraj ČSAD vyřadil, je fakt, že nesplnil jednu z podmínek soutěže, kterou bylo poskytnutí finanční záruky.
Území kraje bylo rozděleno na dvě části - sever a jih. Pro každou oblast byl vypsán samostatný tendr a do obou se ČSAD i Arriva přihlásily.
„Soutěž na autobusy oblast Sever a Jih pokračuje, bylo schváleno vyřazení jednoho z uchazečů z důvodu neposkytnutí finanční jistoty. Uchazeč jistotu řádně nedoložil. Vyřazení bylo doporučeno více právnickými firmami,“ popsal krajský radní pro dopravu Pavel Čížek. Uchazeči měli dohromady složit nebo doložit finanční jistotu 20 milionů korun.
Čížek připomněl, že následovat bude elektronická aukce, která má sloužit ke snížení ceny. Nedávno podobně skončila i krajem vypsaná soutěž na provoz osobních vlaků na elektrifikované trati Klatovy - Beroun, kde se měly utkat České dráhy a firma RegioJet.
Soukromník ale nakonec z podobných důvodů jako ČSAD ze soutěže vypadl a zakázku získal národní dopravce.
ČSAD Autobusy Plzeň hodlá proti vyřazení podat námitky. „Ze soutěží jsme byli vyloučeni jenom proto, že došlo na naší straně k administrativnímu pochybení a jeden z dokumentů, doklad o bankovní garanci, jsme přiložili pouze v kopii, a ne v originále,“ uvedl Miroslav Slaný, mediální zástupce Z-Group a.s., která je se svými 1 400 autobusy a 1 700 řidiči jedním z nejvýznamnějších tuzemských dopravců.
„Domníváme se, že každý slušně se chovající zadavatel by v takovém případě měl umožnit v krátké lhůtě odstranit podobnou administrativní marginálii,“ dodal Slaný.
Podle něj se kraj chová nelogicky a proti samotnému smyslu soutěže. „Tím, že zbytečně vyřadil jednoho ze dvou uchazečů, zamezil jakékoliv licitaci o ceně a možnosti dosáhnout co nejnižší ceny,“ dodal Slaný.
Vítěz soutěže, který bude v Plzeňském kraji jezdit deset let, musí nakoupit nové autobusy. Nové vozy podle Čížka mohou díky komfortu přilákat více cestujících.
Vítěz soutěže musí nakoupit nové autobusy
Ulehčením pro kraj může být to, že další firma BusLine, která soutěž už na začátku zpochybnila kvůli zadávací dokumentaci, stáhla svou stížnost u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
„Návrh na prozkoumání postupu zadavatele obou výběrových řízení firma BusLine stáhla a my jsme tedy správní řízení zastavili,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Společnost Arriva je vlastnicky spojená s německou železniční společností Deutsche Bahn. V kraji se nyní spekuluje o tom, že provoz nespustí, protože k ní nepřejdou řidiči autobusů pracující v ČSAD a svých dost nemá.
Odboroví předáci ve firmě ale uvádějí, že pokud Arriva nabídne příznivé platy, řidiči Z-Group opustí, protože nebudou chtít dojíždět do Zemkových dopravních firem ve Středočeském nebo Karlovarském kraji.