Viktorie, jak je štít pokřtěný, zatím pracuje ve zkušebním režimu. „Geologie, ve které stroj nyní pracuje, je ta nejtěžší, v jaké je schopný razit. A navíc úplné starty bývají u podobných staveb vždycky ty nejsložitější,“ řekl vedoucí projektu ražby Štefan Ivor z Metrostavu.
Vytěžený materiál zatím dopravují pásy až do zásobníku. Z něj rubanina padá na korby náklaďáků a ty ji pak po připravené trase budoucí železniční trati odvážejí rovnou do bývalého lomu u Kyšic. Naložená auta vůbec nevyjedou na silnice ani mezi domy v obci.
Šéf ražby si pochvaluje, že technika pracuje jak má, nejsou s ní žádné problémy. Štít si po vyražení každých dvou metrů sám vyskládá z betonových dílů prstenec, jenž tvoří definitivní stěnu tunelu.
V pomalém a nejtěžším razicím módu bude štít pracovat dalších asi třicet až čtyřicet metrů. Tak to podle Ivora ukazuje projekt i ze zkušebních sond.
„Všechno se ale bude samozřejmě odvíjet od situace, jaká bude v místě ražení. Nadloží nad pracovním prostorem ještě není tak silné, jako bude v jiných místech, navíc jsou tam i meliorace a dost vody. Jsou to opravdu složité podmínky, ale počítali jsme s nimi,“ vysvětluje Štefan Ivor.
Jakmile se celý 120 metrů dlouhý a 1 800 tun vážící razicí štít schová v tunelu, začnou technici instalovat ventilátory. Ty poženou vzduch do stroje v nitru tunelu.
Stavbaři počítají s tím, že se v listopadu štít vynoří v poli pod vrchem Chlum na okraji Plzně.
Jakmile se stroj dostane až tam, technici odmontují razicí hlavu a zbytek štítu odcouvá hotovým tunelem zpátky k portálu u Kyšic. Tam ho technici přesměrují o několik metrů severněji, kamiony přivezou razicí hlavu, technici štít zase zkompletují a začnou ražbu druhé stejně dlouhé tunelové roury. Vlaky mají kompletně hotovým tunelem poprvé jet v roce 2017.
Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího tunelu v Česku (3. února 2015)
3. února 2015 |