Most má sloužit především pěším turistům nebo cyklistům. Původní lávka byla zničena se vznikem takzvané železné opony, kdy oblast kolem Černého Kříže zůstala v nepřístupném pohraničním pásmu.
"Stejně jako v přírodě, kde revitalizujeme rašeliniště a vodní toky, sázíme listnáče místo smrků, tak obnovujeme a pečujeme o užitečné stavby, které se necitlivě snažil odstranit totalitní režim - třeba Schwarzenberský kanál nebo hájovnu na Březníku," řekl ředitel šumavského parku Jiří Mánek.
Lidé, kteří do pátku chtěli u Černého Kříže překonat Studenou Vltavu, se museli přes řeku vydat po viaduktu v těsné blízkosti železniční tratě. "A tato trasa byla také tím pádem dost nebezpečná," uvedl mluvčí parku Pavel Pechoušek.
Most, který v pátek usadil na místo speciální jeřáb, projektoval Marek Foglar. Konstrukčně podobnou stavbu realizoval loni přes řeku Vydru poblíž Antýglu na Klatovsku. Hlavně s ohledem na umístění v šumavské přírodě zvolil jako materiál dřevo.
"Jde o lamelové, lepené dřevo. Oblouk a táhlo spojují ocelové závěsy, mostovka je tvořena podélnými dřevěnými hranoly, na nichž leží dubové fošny - mostovky," uvedl Foglar.
Most stojí poblíž místa, kde v minulosti byla továrna na výrobu tašek. Turisté se po něm dostanou až k vyhledávané lokalitě Mrtvý luh. Náklady na stavbu mostu činily 4,5 milionu korun, z 90 procent je hradila dotace z operačního programu životního prostředí.