Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Plzeň chystá v tichosti superzakázku na nové depo za miliardy korun

  16:01
V tichosti, mimo kontrolu ze strany veřejnosti, se připravuje největší investice v historii Plzně. Ve hře je výstavba depa a opravny autobusů i trolejbusů Dopravního podniku. A také možnost, že veškeré zakázky na opravy získá na příštích 29 let soukromá firma.

V Plzni chystá radnice stavbu nového depa pro vozy MHD. To současné je malé a zastaralé. | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Ta suma je nevídaná - mluví se o 13,6 miliardy korun, které by město splácelo soukromé firmě 29 let, pokud by zaplatila výstavbu nového depa plzeňského Dopravního podniku.

Projekt nového depa

Podle předběžných odhadů má stát 13,6 miliardy korun, jde o stavbu depa pro autobusy a trolejbusy a převzetí veškerých oprav Dopravního podniku na budoucích 29 let.

Opravy tramvají zůstanou v Plzni na Slovanech.

Depo se má stavět na pozemku města v areálu bývalých kasáren v Plzni-Zátiší, v úvahu je i pozemek v areálu Škodovky, která je ve hře o získání zakázky.

Do užšího výběru se dostaly Metrostav a Škoda Transportation, v pondělí se otvíraly obálky, nabídnuté ceny zatím zveřejněny nebyly, stejně tak podrobnosti o předchozích fázích výběru.

Vítězné firmě by město první čtyři roky, než by se postavilo depo, platilo ročně jen za údržbu. Na tu dnes dává ročně bezmála 300 milionů korun, pak by měla být levnější o deset procent. Za zmíněné první čtyři roky by to bylo kolem 1,1 miliardy, zbytek do 13,6 miliardy, tedy 12,5 miliardy by se rozprostřelo do 25 let, to znamená v průměru půl miliardy ročně.

Přestože minulé pondělí se otevřely obálky, ve kterých zájemci nabídly své ceny, za které hodlají zakázku uskutečnit, veřejnost se jména firem nedozvěděla. Zveřejněny byly pouze dvě společnosti, jež se následně dostaly do aktuálního užšího výběru. Jsou to plzeňská Škodovka a Metrostav.

Už v nejbližších týdnech přitom budou vítěze schvalovat plzeňští radní.

Opozice záměr kritizuje. "TOP 09 dlouhodobě tvrdí, že město na tak obří projekt nemá peníze," uvedl Petr Suchý. Ten se podivil i tomu, že v soutěži zůstaly jen dvě firmy, což je podle něj pro co nejvýraznější stlačení ceny nedostatečné.

Kritici upozorňují, že náklady na projekt by odpovídaly třem ročním rozpočtům města. A že by to byl největší takzvaný PPP projekt v republice, kdy soukromá firma investuje do zakázky peníze a město jí je pak dlouhodobě splácí. Plzeň by při odhadované ceně vracela ročně téměř půl miliardy.

"Organizátor soutěže měl udělat vše pro to, aby se zúčastnilo více firem včetně velkých hráčů na trhu, typu Bombardier nebo Siemens," zdůrazňuje Suchý.

"Jen někdo splnil podmínky výběrového řízení. Bylo samozřejmě obesláno více firem," hájí vedení města náměstek primátora pro dopravu Miloslav Šimák.

Odborníci, kteří jsou s výběrovým řízením obeznámeni, ale nechtějí kvůli strachu ze ztráty zaměstnání uvést své jméno, tvrdí, že soutěž je připravena tak, aby vyhrála Škoda Transportation.

"Není vám divné, že v soutěži nefiguruje například tak velký hráč, jako je Siemens? Přitom jde o lákavou zakázku. Je to z toho důvodu, že jim připadá zbytečné chystat s velkými náklady nabídku, když se ví, že je to připravené pro Škodovku," uvedl jeden ze zdrojů.

Mluvčí Siemens ČR Pavel Kaidl na otázku, proč se firma neúčastnila tendru, odpověděl, že má zájem pouze o poskytování subdodavatelské práce vítězi tendru. Názor, že je výběrové řízení šité na míru Škodě, nechtěl komentovat.

Zda skutečně nabídla výhodnější cenu Škodovka než Metrostav, se redakci nepodařilo zjistit, i když byly již otevřeny obálky. Celá komise se totiž zavázala k mlčenlivosti.

Dlouhodobé splácení prodraží riziková přirážka

Někteří odborníci kritizují i formu projektu, kdy depo postaví soukromník a město je pak bude dlouhé roky splácet. Až pak bude jeho.

"Já jsem obecně nepřítel PPP projektů, protože kvůli dlouhodobosti musí zadavatel zaplatit zhotoviteli poměrně velkou finanční prémii za riziko," zdůrazňuje Pavel Jirka z firmy Veřejné zakázky, která se zabývá poradenstvím a organizováním výběrových řízení.

"Firma neví, co bude za 29 let, neví, jaká bude poptávka, kolik budou stát energie. A proto si musí započítat pořádnou rizikovou prémii. Pokud by se přitom zvlášť soutěžilo o výstavbu depa a zvlášť by se domlouvaly na kratší časové úseky opravy vozů, tak jsem přesvědčen, že se logicky musí město dostat na mnohem nižší cenu," prohlašuje Jirka.

Ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký vysvětluje, že při volbě formy projektu radila městu renomovaná firma Deloitte. "Poptávkové řízení má ukázat, zda trh umí nabídnout lepší podmínky jednak pro výstavbu depa, než bychom dokázali vlastními silami, druhá věc je otázka opravárenství, podle analýzy společnosti Deloitte lze dovodit, že by mělo být výhodnější tuto část dát někomu jinému. Vše ale ukáže až nabídka," upozorňuje Zrzavecký.

V Plzni to tedy dopadlo tak, že do užšího výběru se dostal Metrostav - obří stavební firma, která nemá v portfoliu opravárenství a Škoda Holding, jež se zase nezabývá stavitelstvím. "Pokud vyhraje jedna nebo druhá, tak si budou muset na opravárenství nebo na stavbu někoho najmout, což cenu zvýší," říká Pavel Jirka.

A to je podle něj sporné. "Myslím, že kdyby to někdo rozporoval u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v Brně, tak by mohl existovat problém skryté diskriminace, vyplývající z toho, že je vypisovaná soutěž na dva vzájemně nesouvisející předměty plnění, tedy opravy dopravních prostředků MHD a výstavbu, což obvykle jedna firma nedělá. Takže při výběru Dopravní podnik omezil počet soutěžitelů. Kdybych byl na místě města, tak bych měl obavy z toho, jestli se to dá spojit," doplňuje Jirka.

Autor:
  • Nejčtenější

Na kouř upozornily děti, úprk z hořícího autobusu zvládly bravurně, líčí učitelka

24. dubna 2024  16:40

Premium Václava Kopecká, Alena Vodičková a Michaela Kubátová, učitelky a asistentka pedagoga Základní školy...

Koloběžkáře soudí, že zardousil motorkáře. Byl plný nenávisti, hájí se

30. dubna 2024  10:53

Na lavici obžalovaných dnes usedl Jan Navrátil, kterého státní zástupkyně viní z toho, že zardousil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Štíhlá jako laň, silná jako býk. Místo olympiády Matoušková kraluje horalkám

1. května 2024  17:30

Se svojí štíhlou postavou se mezi lamželezy vymyká. A přece je laň Veronika Matoušková nejsilnější...

Plzeň - Zlín 3:0, dominance a klidný postup do finále. Dvakrát pálil Chorý

24. dubna 2024  17:15,  aktualizováno  21:02

Od začátku zápasu si šli pro vítězství a svému soupeři nedali žádnou šanci. Plzeňští fotbalisté...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Med z Prahy trumfne ten z vesnice, kde jsou jen krátké trávníky, říká včelař

28. dubna 2024

Premium O včele člen Asociace profesionálních včelařů Stanislav Volf říká, že kdyby byla obratlovec, řešili...

Kuřáci a obézní by měli mít dražší zdravotní pojištění, míní plzeňský lékař

2. května 2024  15:30

Premium Plzeňský kraj má nejnižší podíl lidí, kteří chodí pravidelně na preventivní prohlídky k praktickému...

Se známým připravovali loupež, soudí policistu. Jen jsem machroval, hájí se

2. května 2024  14:28

Dostal se jako vzorný policista do kalendáře karlovarského policejního ředitelství. Byl oceněný i...

Záchrana zajatců a koní si vyžádala americké oběti. Slavnosti osvobození začaly

2. května 2024  13:16

Oslavy osvobození a konce 2. světové války před 79 lety se už rozběhly. V Hostouni a Bělé nad...

Žena zápasila s policisty o nůž, jednoho pořezala a sama se bodla do břicha

2. května 2024  11:44

Policisté pomáhali v Sušici na Klatovsku ženě, která byla rozrušená a chtěla si ublížit. Před...

Advantage Consulting, s.r.o.
SPECIALISTA NA VÝROBNÍ PROJEKTY - NÁSTUP IHNED!

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 42 000 - 60 000 Kč

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...