"Investice spočívá v proměně plzeňského železničního uzlu od západního zhlaví hlavního nádraží až po stanici Jižní předměstí včetně nového přemostění řeky Radbuzy, Prokopovy ulice, Vejprnického potoka a Vejprnické ulice," uvedl Pavel Halla, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby.
V rámci stavby bude rovněž na obě strany prodloužen podchod pod hlavním nádražím. Ústit bude na jedné straně do Železniční a na druhé straně do Šumavské ulice. První část - ve směru od Slovan a Petrohradu - bude hotova do konce roku 2012. Druhá s vyústěním naproti Hamburku o rok později.
Náklady na modernizaci železnice v Plzni dosáhnou 942 milionů korun a jejich podstatnou část uhradí Evropská unie. Dodavatelem stavby, jejíž dokončení je naplánováno nejpozději na rok 2013, je stavební společnost Skanska, která nabídla v tendru nejnižší cenu.
Stavba v číslechPočet nových mostů: 8 Zdroj: SŽDC |
Podle Pavla Habarty pověřeného řízením SŽDC je stavba průlomová tím, že se v tendru podařilo výrazně snížit její cenu. "Oproti původním předpokladům došlo k úspoře přibližně 600 milionů korun," konstatoval Habarta.
K modernizaci plzeňského železničního uzlu dochází v rámci výstavby úseku třetího tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb, kde část z Plzně směrem na západ už je dokončena a nyní se pracuje na úseku mezi Plzní a hlavním městem.
Podle Hally se modernizací tratě dosáhne toho, že bude odpovídat evropským parametrům a standardům vyplývajícím z mezinárodních dohod, k nimž se Česko připojilo. Cestujícím to přinese vyšší komfort, rychlost a bezpečnost přepravy, díky protihlukovým opatřením by se mělo ulevit i lidem žijícím v okolí trati.
Stavba si vynutí výluky
Do té doby však cestující musí počítat s komplikacemi kvůli probíhajícím pracím. Hlavně od jara příštího roku, kdy začne přestavba mostů.
"První přijde na řadu v březnu most přes Radbuzu, dále přes Prokopovu a nakonec přes Domažlickou ulici. Jejich rekonstrukce bude kompletní včetně pilířů," sdělil Martin Kraus z plzeňské Správy železniční a dopravní správy.
Místo po třech kolejích budou vlaky projíždět mezi hlavním nádražím a Jižním předměstím jen po jedné, zapotřebí proto budou výluky. "Předpokládáme, že by trvaly zhruba do září," doplnil Kraus.