Na uzamčené čekárně upravené nádražní budovy v cílové stanici v Netolicích na Prachaticku si mohli přečíst parte s textem, že po necelých 116 letech provozu tato třináctikilometrová trať 26. února po dílčím cíleném ataku skoná. Pod smutečním oznámením hořely na parapetu svíčky a ze dvou sudů teklo proudem černé pivo.
"Netolička je pro mě srdeční záležitost. Moc se mi líbí cesta odsud do Dívčic, která vede krásnou přírodou. Pravidelně jsem s ní jezdila do Budějovic na univerzitu," svěřila se třicetiletá netolická konzultantka Pavla Matějů.
České dráhy musely na trať nasadit dvě spojené soupravy Regionova, ale ani to na spoj v 15:01 z Netolic nestačilo. Zhruba třetina z více než 600 zájemců zůstala na nádraží, kam už přijel vlak z Dívčic částečně obsazený. Strojvůdce musel navíc před vyjetím dvakrát přeprogramovat výkon svého stroje, aby se vůbec s neobvykle zatíženou soupravou rozjel. Proto vlak v Netolicích nabral čtvrthodinové zpoždění.
Lokálka jezdí do večera naposledy, protože Jihočeský kraj si na ní u Českých drah už další přepravu cestujících neobjednal. Podle kraje tam jezdilo málo lidí - měl na ni doplácet pět milionů ročně a průměrně jezdilo v každém vlaku pouze kolem pěti lidí.
Představitele netolické radnice však rozladilo, že se o rušení lokálky dověděli až z neoficiálních zdrojů a kraj lidem v okolí této trati ani nezajistil kvalitní náhradní dopravní spojení.
"Většina náhradních autobusů jede jen mezi Malovičkami a Netolicemi, což bude sloužit jen pro spojení těch vesnic do školy, lidí na úřady a důchodců nakoupit. A jsou tam jen dva spoje, které jedou do přestupního uzlu Číčenic a večerní autobus z Českých Budějovic," vypočítal netolický starosta Oldřich Petrášek.
Městští zastupitelé nechtějí připustit, aby byla Netolička zrušena definitivně. Proto napsali na ministerstvo dopravy, že město má zájem o převzetí dráhy. Letos by po ní mělo projet několik parních vlaků k výročí osvobození a letních divadelních spojů příznivců divadla Continuo na nedalekém zámku Kratochvíle.