Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Údajům o spotřebě benzinu či nafty se věřit nedá, ukázal test desítek aut

Automobilky neuvádějí přesné údaje o spotřebě a zrychlení, zjistil rakouský autoklub a německý automagazín. Údaje výrobců jsou spíše orientační, moc se podle nich kupovat auto nedá. Některá auta ale mohou být dokonce živější a úspornější, než je psáno v tabulkách.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

Spotřeba auta je věčné téma, jenže zrovna údaje, které uvádějí automobilky ve svých prospektech, nemůžeme brát příliš vážně. Rakouský autoklub ÖAMTC spolu se stanicí ORF postavily do speciálního testu trojici aut: benzinovou Škodu Octavii 1,6 FSI a naftový Volkswagen Passat Combi 1,9 TDI s Volvem V50 1,6D.

Švédský kombík při testovacích jízdách spotřebovával o 7,7 % nafty více a škodovka si přihnula z nádrže o 6 % procent benzinu víc, než udává výrobce. Oblíbený volkswagen naopak jezdil se spotřebou skoro o 9 procent nižší.

Spotřeba paliva přitom úzce souvisí s hladinou oxidu uhličitého, který auto vypouští. Právě CO2 se automobilky snaží všemožně snižovat a chlubí se tím. V některých zemích včetně Německa se dokonce z množství CO2, udávaného v technických údajích k vozu, vypočítává silniční daň.

Velký test provedl také německý Auto motor und sport. Skvěle se v něm předvedla Dacia Logan 1,4. Namísto udávané průměrné spotřeby 6,9 l/100 km vystačila jen s 5,2 litry benzinu na 100 km, což znamená 24procentní rozdíl.

Renomovaný autočasopis vyslal desítky testovaných aut na 93kilometrovou trasu přes města, okresky a dálnice. Každé auto jelo stejnou trať třikrát.

Ještě lépe než logan si vedla další dacia. Benzinové sandero má podle údajů rumunské značky vlastněné Renaultem jezdit se spotřebu 7,2 litru, v testu ale vystačilo s 5,1 litru na 100 km. Rozdíl v tomto případě dosahuje dokonce 29 procent.

Nevyznamenala se naopak japonská automobilová miniatura Toyota iQ. Redakce časopisu Auto motor und sport naměřila netradiční toyotě s litrovým benzinovým motorem skoro o třetinu vyšší spotřebu, než udává výrobce. Brožura slibuje 4,7 litru na sto kilometrů, testeři jezdili za 6,2 litru.

Velké rozdíly naměřil automagazín také u Kii Venga, malého MPV, které vyrábí korejská automobilka ve slezských Nošovicích. Namísto 5,9 jezdila za 7,3 litru. Stejně tak Ford Mondeo Flexifuel vykázal spotřebu 9,2, namísto 7,9 litru.

Proč katalogy (skoro vždy) lžou

Problém spočívá ve způsobu, jakým automobilky měří spotřebu. Způsob měření jim totiž ukládají předpisy, které mají k realitě daleko. Vše probíhá tak, že se simuluje jízda automobilu ve válcové zkušebně. Celkem jede auto na válcích 1 180 sekund, tedy asi 20 minut, během kterých si odkroutí 11 kilometrů průměrnou rychlostí 34 km/h.

Třináct minut (780 sekund) se simuluje městský provoz a 400 sekund mimoměstský. V městském provozu se auto rozjíždí na různé rychlosti, maximem je padesátka. Mimo město se na deset sekund rozjede na stodvacetikilometrovou rychlost. Takto najede čtyři kilometry a jede průměrně 19 km/h. Více i měření spotřeby ZDE

Neměří se přímo, kolik paliva motor spálil, ale množství vypuštěného oxidu uhličitého (Co2). Z něho se pak dopočítává spotřeba, množství CO2 totiž přímo souvisí s tím, kolik paliva bylo na jeho "výrobu" třeba.

Tyto laboratorní podmínky však mají s reálným životem řidiče na silnici pramálo společného. Žádné zrychlení, zpomalení, předjíždění ani postávání v koloně. Automobilky navíc samozřejmě provádějí testy s vypnutou klimatizací a na modelech postrádajících jakoukoli výbavu, která by zvyšovala spotřebu. Vypnutí klimatizace, jež je jedním z velkých žroutů paliva, je dokonce zadáno v předpisech.

Údaje udávané automobilkami jsou tedy jen relativně použitelným vodítkem při vzájemném porovnání modelů. Absolutní čísla moc použitelná nejsou.

Test odhalil i lenivce

Stejně pochybná čísla jako v tabulkách spotřeby odhalil Auto motor und sport také u údajů o zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost. Také v tomto případě narazil na auta, jejichž tabulky neodpovídají realitě. Svižnější, než jak udává výrobce, byla třeba benzinová Mazda 3. Výrobce udává u verze s dvoulitrovým motorem zrychlení na stovku za 10,4 sekundy, trojka to ale zvládá za 9 sekund. Stejně tak se rozjede Hyundai i20 s naftovou 1,4 na stokilometrovou rychlost za 11,8 namísto 13,5 sekundy. A konečně Kia Cee´d 1,6 CRDi je na stovce o sekundu dřív než za udávaných 11,5 sekundy.

Netradiční test ale odhalil i pořádné lenochy. Malinkatý Fiat 500 s benzinovým motorem 1,2 se na stovku rozjel za 15,3 sekundy namísto udávaných 12,9. Středně velké SUV Volkswagen Tiguan s dvoulitrovým turbodieselem potřebovalo na rozjezd skoro o dvě sekundy více (12,4 namísto 10,5 s) a podobně si vedl Hyundai i20 s benziňákem 1,2 litru (15,0 namísto udávaných 12,9 s).

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Seat jede dál, přijdou facelifty a větší odlišení od značky Cupra

29. dubna 2024

Evropské automobilky se možná až příliš shlédly ve velkých vozech, na kterých je větší marže, a...

Sdílení aut není jen doménou mladých. Zájem mají i padesátníci

29. dubna 2024

Carsharing je alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu, na kterou sází města i...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...