Silničáři v Plzeňském kraji už musí záplatovat nejhorší výtluky, které způsobuje tuhá zimy. V úterý opravovali například starou karlovarskou výpadovku z Plzně

Silničáři v Plzeňském kraji už musí záplatovat nejhorší výtluky, které způsobuje tuhá zimy. V úterý opravovali například starou karlovarskou výpadovku z Plzně | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Zima dává silnicím tvrdou ránu. Kde není sníh, tam jsou hluboké díry

  • 14
Posyp a pluhování silnic v Plzeňském kraji si během letošní tuhé zimy vyžádaly o čtvrtinu více peněz než v jiných letech. A už nyní je jisté, že také škody, které zimní počasí na silnicích zanechá, budou výrazně vyšší než v minulosti. Silničáři už začali nejhorší výtluky alespoň provizorně opravovat.

Ředitel Správy a údržby silnic v Plzeňském kraji Stanislav Liška potvrdil, že už nyní je vidět, že krajské silnice jsou více poškozené než v minulých letech, zejména výtluky na vozovce.

Kraj má na údržbu i opravy silnic pro celý rok v rozpočtu 600 milionů korun a částku si těžko bude moci dovolit zásadně navýšit. Silnice jsou podle Lišky v tak špatném stavu, že i kdyby na ně měl kraj pětkrát více peněz, na všechny opravy by to nestačilo. "Musíme si ale vystačit s tím, na co kraj má," řekl Liška.

Zatím silničáři opravují jen nejhorší výtluky tzv. studenou směsí. "Jezdíme denně na desítky míst, přednost mají silnice prvních tříd. Ale velké výtluky se objevují všude, silnice jsou skutečně v hrozné stavu," řekl pracovník SÚS v Kralovicích.

S kolegy opravuje silnice jen skutečně provizorně, aby si tam řidič neničili auta.

Kraj má pojistku, ale odškodné dostane málokdo

Ročně Plzeňský kraj zaplatí řidičům za škody na jejich autech v souvislosti s rozbitými silnicemi podle Lišky kolem 100 tisíc korun. Platí si kvůli tomu i vlastní pojistku odpovědnosti.

"Celková částka ale není nijak závratná, protože v některých případech řidiči nepochodí. Například když v místech, kde je silnice špatná, nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky," připomněl Liška.

Podle Václava Bálka z Allianz pojišťovny je při posuzování jednotlivých případů vždy důležité, jak bylo místo na silnici označeno, zda tedy mohl řidič nebezpečí očekávat a jak jel daným úsekem rychle.

,