Plzeňanka Daniela Holienková zazžila nepříjemný incident v optice. Když si tu nechtěla koupit brýle, prodavačka jí sebrala recept od lékařky.

Plzeňanka Daniela Holienková zazžila nepříjemný incident v optice. Když si tu nechtěla koupit brýle, prodavačka jí sebrala recept od lékařky. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Vyšetřil vás náš lékař, tak si tu kupte brýle, řekli ženě v optice

  • 16
Nepříjemnou zkušenost si odnesla Daniela Holienková z optiky v centru Plzně. Když si u zdejší lékařky nechala vyšetřit zrak, aniž by si tu poté koupila i brýle, prodavačka jí sebrala recept, který lékařka ženě vystavila. Podle Všeobecné zdravotní pojišťovny ale optika nemá na takové jednání právo.

Absolvovat vyšetření u očního lékaře přímo v optice je v posledních letech běžnou praxí. Je to výkon hrazený ze zdravotního pojištění, stejně jako vyšetření u očního lékaře v ordinaci.

Na nepříjemný konflikt si však můžete zadělat v případě, že si nebudete chtít v prodejně koupit rámečky brýlí a skla a s receptem zamíříte ke konkurenci.

Přesně to měla v úmyslu Daniela Holienková z Plzně, když si nechala zrak prohlédnout u oční lékařky v optice v Riegrově ulici v Plzni vedle restaurace Švejk.

"Když jsem s receptem od lékařky chtěla optiku opustit, tak mi prodavačka u pultu recept vzala s tím, že když si tam nechci nic koupit, tak si mám prohlídku zajistit jinde," vylíčila rozezlená žena, která ihned po incidentu zamířila do redakce MF DNES.

"Mám strach, že když půjdu k jinému lékaři, že mi slevu, na kterou jsem měla nárok, už nenapíše," líčila sklíčeně.

Na to, aby optika někomu recept odebrala, nemá právo. Potvrdil to mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Viktor Lavička. "Pacient nad patnáct let věku má jednou za tři roky nárok na úhradu brýlových obrub z veřejného zdravotního pojištění do výše 150 korun. Úhrada brýlových čoček či skel se liší dle druhu postižení a je poskytována také jednou za tři roky. Každý pojištěnec si optiku, ve které uplatní poukaz, může zvolit svobodně dle svého uvážení," konstatoval.

To, že se o incidentu dozvěděla redakce MF DNES, zafungovalo pro optiku jako strašák. Když se totiž do Riegrovy ulice pacientka vrátila s připomínkou, že si byla stěžovat, recept jí tamní personál vrátil.

"V optice má pacient vlastně nadstandardní službu, tak je od něj slušnost, aby si tam koupil i brýle a skla," reagovala na dotaz redakce zástupkyně vedoucí optiky Jitka Klimentová.

"Ale proč bych si tam brýle koupila, když v optice za rohem jsem zaplatila o 500 korun méně, a to bylo i bez slevy vyplývající z receptu," opáčila Holienková, pro níž jde o značnou sumu, jelikož si momentálně hledá zaměstnání.

Zákazník má u nás nadstandardní službu, tvrdí optika

A v čem podle Klimentové nadstandardní služba spočívá? "Není to jako když si půjdete sednout na polikliniku nebo do fakultní nemocnice, protože u nás je pacient objednaný na určitou hodinu. Většinou se časy objednání dodržují, kdežto na poliklinice člověk prosedí půl dne. Někdy klidně tři, čtyři hodiny," uvedla Klimentová.

Tvrzení, že by oční lékaři neobjednávali, však není zcela pravdivé. Například v ordinaci Miroslavy Chaloupkové v aleji Svobody v Plzni objednávají klienty na určitou hodinu.

"Může se ale stát, že když přijde pacient například s nějakým úrazem, tak ho musíme přijmout přednostně a objednaný tudíž musí počkat. Ale jde maximálně o hodinu," vylíčila sestra z ordinace lékařky Chaloupkové.

Na otázku, proč v optice v Riegrově ulici jednoduše nevyvěsí nápis, že lékař ordinuje, ale nevydává recepty, Klimentová odpověděla, že Češi jsou na recepty zvyklí a optice by to odradilo zákazníky. A to prý i přesto, že pojišťovnou poskytovaná sleva je ve srovnání s vysokými částkami, které jsou pacienti za brýle a skla ochotni zaplatit, jen zlomkem celkové sumy.