Opuštěné nádražíčko v Trojanech zarůstá travou.

Opuštěné nádražíčko v Trojanech zarůstá travou. | foto: Petr Ježek, MF DNES

Starostové chtějí obnovit provoz na železnici z Mladotic do Kralovic

  • 8
Starostové z okolí Mladotic a Kralovic na Plzeňsku pokračují v boji za obnovení provozu na zdejší železniční trati, která je už osm let opuštěná. Sepsali kvůli tomu memorandum, které v těchto dnech obdržel ministr dopravy Dan Ťok.

Část kolejí na nepoužívané trati už rozkradli zloději kovů, perony jsou zarostlé trávou. Starostové nyní chtějí, aby byla rekonstrukce úseku co nejrychleji zařazena do investičních plánů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Memorandum je reakcí na snahu státu trať zprivatizovat. V prvním kole prodeje o ni nikdo neprojevil zájem. „Bylo celkem jasné, že zdevastovanou trať nikdo nekoupí. Už proto, že by musel splnit podmínku, kterou je zajištění provozu trati alespoň na pět let. Vzhledem k tomu, v jakém je stavu, by to samozřejmě nebylo nic jednoduchého,“ uvedl starosta Mladotic Zdeněk Slach.

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold řekl, že zatím nelze předjímat výslednou reakci na memorandum. „Určitě je potřeba vzít v potaz současný stav trati, jejíž obnova by byla velice nákladná. Pokud by došlo k rozhodnutí, že by se trať opravila, tak za podmínky, že zde bude z dlouhodobého hlediska zaručena pravidelná osobní doprava, popřípadě podniky projeví zájem o provozování nákladních vlaků,“ informoval Neřold.

Podle Jakuba Ptačinského ze SŽDC se žádné opravy v blízké době nechystají. K těm by došlo pouze v případě, že by o trať někdo projevil zájem. Pak by správa začala pracovat na jejím zprovoznění.

„V současnosti se připravuje druhé kolo prodeje. Tak jak je v podobných případech běžné, sníží se cena. Pokud se kupující nenajde, osloví se ministerstvo obrany, zda je pro ně trať nějakým způsobem strategická. Pokud ne, nabídne se úsek za symbolickou cenu, popřípadě budou rozprodána funkční zařízení,“ řekl Ptačinský.

Teprve až po tomto procesu by mohla být trať snesena, tedy fyzicky zrušena. K tomu prý ale SŽDC přistupuje až v krajních případech. Na místech zaniklých tratí pak mnohdy vznikají například cyklostezky.

Starostové dotčených obcí mají dlouhodobě snahu o udržení trati Rakovník - Mladotice a rádi by zajistili dopravní obslužnost regionu formou železniční dopravy po celé trase.

Nádraží v Kralovicích.

„Železnici považujeme za ekologicky přátelštější a současně i ve střednědobém horizontu za energeticky bezpečnější i udržitelnější a potenciálně zákaznicky atraktivnější jak pro naše obyvatele, tak pro návštěvníky regionu v rámci rozvoje ekonomiky turistického ruchu,“ píše se v memorandu.

Podle starosty Slacha si sice obyvatelé regionu už museli zvyknout na to, že vlaky mezi Mladoticemi a Kralovicemi nejezdí, ale pokud by se trať dostala znovu do provozu, hojně by ji podle něj využívali. „Je to důležité propojení, i co se týče cesty do Prahy přes Rakovník. A třeba v sobotu nebo v neděli se lidé vůbec nedostanou do Kralovic,“ doplňuje starosta.

Zastavení dopravy bylo podle něho ze začátku prezentováno jako dočasná výluka. „Obnovení provozu se ukázalo jako obtížně vratné a celá trať a provoz na ní směřují k zániku,“ dodává.

Předběžně se o koupi nefunkčních trati zajímá mnoho subjektů. Ovšem ve chvíli, kdy se dozví, jak náročné a nákladné je trať udržet v provozu, nabídky stahují.