Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jestli zdraží mýto, obce zahltí další kamiony, obávají se starostové

  8:32aktualizováno  8:32
Mnoho starostů v Plzeňském kraji znepokojuje zdražení mýtného pro nákladní auta na dálnicích, které navrhuje ministerstvo dopravy. Obávají se totiž, že pokud záměr schválí vláda, zahltí jejich obce další kamiony, jejichž řidiči budou chtít na mýtném ušetřit. Proti těžké dopravě přitom obce bojují už léta, ale marně.
Obce se obávají, že řidiči, kteří chtějí šetřit, začnou ještě častěji jezdit po okresních silnicích. Ilustrační snímek

Obce se obávají, že řidiči, kteří chtějí šetřit, začnou ještě častěji jezdit po okresních silnicích. Ilustrační snímek | foto: Jaroslav OžanaMF DNES

Petice se stovkami podpisů, žádosti psané na všechny možné úřady a na konci většinou jen zoufalství. Tak vypadá mnohaletý boj některých měst a obcí proti tomu, aby jejich ulicemi projížděly kamiony.

„Pokud nepřijde nějaké opatření, pak se - po případném zdražení mýta - počet kamionů u nás ještě zvýší,“ obává se starosta Holoubkova Lukáš Fišer.

Počet nákladních aut, která obcí projíždějí, je podle něj už teď vysoký. „Lidé si na to stále stěžují, ale z pozice obce jim nemůžeme nijak pomoci,“ konstatuje Fišer.

Zdražení mýta

Ministerstvo dopravy navrhuje, aby mýtné pro nákladní automobily zdražilo od příštího roku. Ceny by měly stoupnout o deset až třicet procent podle kategorie vozu. Do Státního fondu dopravní infrastruktury by to mělo přinést ročně 1,5 až dvě miliardy korun.

Jedním z řešení by podle něho bylo zpoplatnění silnic nižších tříd pro kamiony. Hlavním důvodem, proč řidiči nákladních automobilů projíždějí právě po „okreskách“, je totiž snaha vyhnout se placené dálnici.

Starostka Ejpovic Marie Šrailová, podle níž obcí projíždí denně až tisícovka těžkých vozidel, také navrhuje zpoplatnit silnice. „Nechápu, proč je tohle při současné technice tak velký problém,“ podotýká starostka.

Obce v této souvislosti poslaly dopis na ministerstvo dopravy. To ale o podobném kroku neuvažuje. Ministr Antonín Prachař v odpovědi obcím vysvětluje, že žádný výnos by nemohl dostatečně nahradit investice, které by se musely do opatření vložit.

Používání silnic nižších tříd k objíždění placených komunikací prý navíc v rámci České republiky představuje okrajový problém.

„Obcím doporučujeme užití výhradně legálních opatření sloužících k omezení tranzitující nákladní dopravy,“ vyzývá ministr.

Poukazuje především na možnost požádat úřady o místní úpravy provozu, které by průjezd omezily.

To ale bývá pro obce problém. Například město Kladruby zažádalo o umístění zákazové značky pro těžká vozidla. Městský úřad ve Stříbře však žádost zamítl.

„Měla prý formální nedostatky. Odstranili jsme je a teď čekáme na další rozhodnutí. Obáváme se ale, že výsledek bude stejný,“ řekla starostka Kladrub Svatava Štěrbová.

Částečného úspěchu dosáhli ve Kdyni na Domažlicku

Bojovat by ale podle ní město nepřestalo ani v takovém případě. „Zřejmě bychom zvolili cestu spojení s dalšími obcemi, které mají podobný problém. Podali bychom žádost společně. Myslím, že bychom v takovém případě měli větší šanci. Nedávno se něco podobného podařilo na jižní Moravě,“ dodává Štěrbová. K úpravě značení nepomohla ani petice, pod níž se podepsalo více než osm set lidí.
Podpisy sbírali letos i ve Štěnovicích. Se stejným výsledkem. „Veškeré naděje se rozplynuly. Policie opakovaně tvrdí, že zákaz by znamenal omezení obecného užívání komunikace. Poslední posudek jsme obdrželi tento rok,“ říká zklamaně starosta Jan Nový.

Jedním z mála měst, které dosáhlo alespoň částečného vítězství, je Kdyně. Poté, co lidé zaslali petici na hejtmanství, kraj schválil osazení silnice značkami omezujícími vjezd vozidel nad 18 tun.

Obyvatelům měst a obcí nejvíce vadí zvýšený hluk a nebezpečí, které těžká doprava přináší.

„Důležitá jsou i zdravotní hlediska a zhoršení životního prostředí. Polétavý prach a pevné částice způsobují astma, alergie i riziko onemocnění rakovinou,“ píší v petici lidé ze Štěnovic.

„Těžká vozidla navíc ničí povrchy komunikací, které na to nejsou technicky připravené,“ přidává se Vlastimil Sýkora, starosta Mirošova.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Plzeňský výčepní Miroslav Štych vyhrál soutěž Pilsner Urquell Master Bartender....
Nejlepší výčepní Česka i Slovenska pozná plzeňský ležák i poslepu

Poprvé za dvanáct let existence soutěže Pilsner Urquell Master Bartender zvítězil výčepní z Plzně. Miroslav Štych se jí zúčastnil už počtvrté, v degustaci pěti...  celý článek

(ilustrační snímek)
Řidiče, který policistům ujížděl stoosmdesátkou, poslal soud za mříže

Německého řidiče, který po D5 ujížděl policistům z Rudné u Prahy až na Tachovsko, poslal Okresní soud Plzeň-jih na 3,5 roku do vězení. Při honičce se střílelo...  celý článek

Věci, které zabavili policisté při domovních prohlídkách a při prohlídkách...
Policie dopadla dealery, drogy prodávali i za stravenky

Kvůli obchodování s drogami na Tachovsku stíhá policie dva muže a dvě ženy. Všichni obvinění také drogy užívali a od odběratelů přijímali jako protihodnotu...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Konstruktér

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.