Po první části západního okruhu už se v Plzni jezdí od září 2014.

Po první části západního okruhu už se v Plzni jezdí od září 2014. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Plzeň zřejmě odvrátí hrozbu zdržení stavby západního okruhu

  • 13
Vyvlastňování pozemků kvůli stavbě západního okruhu v Plzni zřejmě nebude nutné. Radnice se nejspíš dohodne i s majiteli pozemků, kteří ještě na začátku roku požadovali směny za nemovitosti, jež by byly pro město nevýhodné.

Vedení radnice začátkem roku kvůli neshodám s majiteli pozemků posvětilo možnost vyvlastňování. Primátor Martin Zrzavecký z ČSSD ale nyní tvrdí, že vyvlastňovat zřejmě nebude nutné.

Zmizelo by tak největší riziko velkého zdržení stavby. A pokud její příprava nenarazí na jinou překážku, mohl by být okruh hotový do konce roku 2020. Alespoň s tím počítají představitelé Plzeňského kraje, který je investorem stavby.

Primátor Zrzavecký řekl, že vyvlastňování už nebude nutné. „Původně připadalo v úvahu u šesti pozemků, ale většinou se s majiteli dařilo domluvit. Jsme rádi, že vyvlastnění není ve hře. Už proto, že by to zdržovalo,“ sdělil Zrzavecký.

Magistrát dokončuje projektovou přípravu stavby

Plzeňská radní pro nakládání s majetkem města Helena Matoušová z ODS uvedla, že v podstatě zbývá vyřešit problém kolem jednoho pozemku, který je součástí dědictví a dalších dvou pozemků, z nichž jeden patří fyzické a druhý právnické osobě.

„Jedná se přitom o směně pozemku za nemovitosti města. Udělali jsme nabídku a do konce června máme znát odpověď. Ve druhém případě se jedná o pozemek pojišťovny a jednání se blíží k dohodě,“ konstatovala.

Radní přitom věří, že zajištění pozemků už nepředstavuje zásadní překážku. „Jsem přesvědčená, že nebudeme vyvlastňovat a že stihneme pozemky pro stavbu zajistit do konce roku.“

Primátor řekl, že magistrát dokončuje projektovou přípravu ke stavbě. „Slíbili jsme, že do konce roku budeme mít veškerou přípravu hotovou,“ uvedl Zrzavecký.

Pak už by projekt závisel v podstatě především na Plzeňském kraji. Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek z hnutí STAN tvrdí, že stavbu nezastaví nedostatek financí. Počítá totiž s evropskou dotací až 85 procent nákladů. Ty jsou nyní odhadovány na zhruba 1,5 miliardy.

„Je to naše zásadní priorita a se stavbou začneme, jakmile to půjde. Abychom neztráceli čas, předem vyřizujeme například přeložky sítí,“ prohlásil Čížek.

Problémů se zajištěním financování se neobává. „Myslím, že je to na dobré cestě. Projekt je součástí ITI (Integrované územní investice) a žádná konkurence by nás neměla o dotaci připravit. Jediný problém tady mohou představovat komplikace v rámci přípravy,“ vysvětluje Pavel Čížek.

Ještě loni zástupci kaje a města mluvili o tom, že důležitá okružní trasa bude dokončena v roce 2022. Dnes lidé z vedení hejtmanství tvrdí, že chtějí být hotoví podstatně dřív. „Uděláme vše proto, aby to bylo nejpozději v roce 2020,“ uvedl Čížek.

Západní okruh Plzně má odvést tranzitní dopravu především z Klatovské a Karlovarské třídy a zklidnit tak provoz v centru krajské metropole.

První část západního okruhu mezi výpadovkou na Domažlice a čtvrtí Křimice byla otevřena v září 2014. Druhá etapa povede z Křimic na Severní předměstí.