Starosta Kyšic u Plzně Hynek Sladký kousek od místa, kde nová trasa

Starosta Kyšic u Plzně Hynek Sladký kousek od místa, kde nová trasa železničního koridoru protne silnici Kyšice – Ejpovice a vnoří se do tunelu v kopci za ním. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Za pět let postačí na jízdu vlakem z Plzně do Prahy jen 45 minut

  • 9
Cestu z Plzně do hlavního města má už v roce 2015 zkrátit nový železniční koridor a to až na dnes těžko uvěřitelných 45 minut. Železniční trať mezi hlavním městem a západočeskou metropolí prodělává po etapách přestavbu na takzvaný III. železniční koridor. Mnohem pohodlněji a dříve se lidé dostanou i do Chebu.

Delší dobu na cestě, zpoždění a pomalé kodrcání rozestavěnou tratí. To zažívají poslední tři roky cestující ve vlaku mezi Prahou a Plzní.

Vizualizace západního (výjezdového) portálu tunelu na úpatí hory Chlum.

Mezi Prahou a Chebem jsou hotové části Plzeň-Stříbro a Planá Cheb. Finální úpravy probíhají mezi Stříbrem a Planou. "Práce zde skončí teď v listopadu," říká mluvčí SŽDC Pavel Halla. Příští rok bude přibližně v červnu dokončený úsek Beroun-Zbiroh a koncem roku i navazující stavba Zbiroh- Rokycany.

"Když musím být v Praze přesně – třeba na zkoušku nebo zápočet, tak jezdím o vlak dřív. Pokaždé s sebou vozím něco ke čtení nebo aspoň MP3 přehrávač. A teď na zimu i termosku," popisuje třiadvacetiletá studentka medicíny Jana Hanzlíková.

Lidé si na pražské trati obohatí slovník

To, že by místo vlakem dojížděla z Plzně do hlavního města autobusem, odmítá. "Nemůžu. V autobuse se mi dělá nevolno," krčí rameny mladá žena. A s úsměvem vypráví, jak si na pražské trati obohatila slovník. Třeba když naposledy slyšela v Rokycanech, že má deset navrch, protože fíru křižuje Kafka od Prahy.

"Náš vlak měl 10 minut zpoždění. Strojvedoucí čekal, až přijede od Prahy rychlík Franz Kafka a uvolní nám jedinou průjezdnou kolej mezi Mýtem a Holoubkovem," překládá pohotově Jana Hanzlíková. A přiznává, že se těší až bude koridor dostavěný.

"Je poznat, kdy jedete po nové a kdy po staré koleji. Po nové klouže vlak tiše jako po másle a nemusíte sedět zrovna v pendolinu," tvrdí další cestující Karel Nový. Jediné, co rokycanskému důchodci vadí, jsou betonové protihlukové zdi. Jsou podle něj příliš vysoké a někde zbytečné.

Polovinu z osmi miliard spolkne přeložka s tunelem

Příští jaro odstartuje stavba technologicky i finančně nejnáročnějšího úseku Rokycany-Plzeň. Téměř polovinu z předpokládaných osmi miliard spolkne přeložka trati se čtyřkilometrovým tunelem pod vrchem Chlum. První vlak tudy projede za čtyři roky.

Přestavba III. koridoru z Prahy do Chebu má skončit v roce 2016. Dojezd z Plzně do Prahy vlakem Inter City se zkrátí z jedné hodiny 42 minut na 45 minut. Rychlíkem na 72 minut. Z Plzně do Chebu to bude trvat hodinu 39 minut, což bude o 13 minut rychlejší.