Americká třída v Plzni

Americká třída v Plzni | foto: Jaroslav Nedvěd, MF DNES

Z Americké třídy v centru Plzně mohou zmizet auta, rozhodnou o tom volby

  • 7
Má být na Americké třídě zachován současný provoz, nebo má zůstat bez aut? To je jedna z otázek, na kterou přinesou odpověď komunální volby v Plzni. Nové strany Věci veřejné i TOP 09 mají v programu zklidnění ulice.

Zatímco splnění většiny předvolební slibů zřejmě potrvá nové vládě na radnici dlouho, tento mohou strany splnit téměř okamžitě.

Zklidnit provoz na zhruba dvě stě metrů dlouhém úseku Americké třídy mezi Mrakodrapem a Elektrou a nechat tudy projíždět jen MHD a dopravní obsluhu. Právě to už jako jeden ze svých hlavních záměrů ohlásili kandidáti Věcí veřejných. TOP 09, která má před komunálními volbami v Plzni velké ambice, je také pro.

Noví konšelé mohou dotáhnout do konce letitý záměr města výrazně omezit provoz na zrekonstruované třídě. To radnice plánovala od devadesátých let, ale většina zastupitelů především z ODS a ČSSD se loni po dokončení rekonstrukce Americké postavila proti.

Měla by část Americké třídy sloužit jen chodcům a MHD?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 středa 20. října 2010. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 544
NE
NE 242

Jako první do předvolebního boje vtáhly výrazné zklidnění Americké třídy Věci veřejné. Tvrdí, že udělají vše pro to, aby se po úseku mezi Prokopovou a Škroupovou ulicí už nehrnuly tisíce aut denně.

"Považujeme za nehorázné, že radnice koncipovala část Americké třídy jako ulici bez aut a hned je tam pustila," prohlásil kandidát VV Jan Zápotocký.

Volební lídr TOP 09 v Plzni Ondřej Ženíšek řekl, že i kandidáti jeho strany jsou rozhodně pro, aby z části Americké třídy zmizela osobní automobilová doprava. "Každopádně s tím počítáme. A bylo by dobré zvážit i omezení provozu ve Smetanových sadech, aby se nekomplikovalo zásobování," uvedl Ženíšek.

AMERICKÁ BEZ AUT? JEN PO DOBU REKONSTRUKCE

Archivní snímek z doby rekonstrukce Americké třídy, kdy zde žádný auta nejezdilaOmezení dopravy na Americké třídě vedení města slíbilo už v 90. letech, kdy radnice prosadila výstavbu souběžné Ulice U Trati za dvě miliardy korun. Právě tam měla být většina aut z Americké odvedena. Se zklidněním se čekalo na rekonstrukci třídy, jejíž podoba se při přestavbě v letech 2008 a 2009 přiblížila k podobě městského bulváru, což stálo zhruba 200 milionů korun.

Když rekonstrukce ulice končila, většina zastupitelů prosadila, že Americká třída zůstane zcela průjezdná. Zasadila se o to zejména ODS a ČSSD i přesto, že odborníci na dopravu doložili, že když byla Americká rok při přestavbě neprůjezdná, nepůsobilo to v provozu v centru Plzně žádné velké komplikace.

Pro omezení provozu na Americké třídě kromě několika zastupitelů ODS, hlasovali politici Pravé volby pro Plzeň, KDU-ČSL a Plzeňské aliance.