Autoři výstavy Michaela Ottová a Petr Jindra.

Autoři výstavy Michaela Ottová a Petr Jindra. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Výstava Obrazy krásy a spásy ukazuje gotické skvosty jihozápadu Čech

  • 0
Sochy, obrazy i liturgické rukopisy z období pozdního středověku, to vše je k vidění na výstavě s názvem Obrazy krásy a spásy v plzeňských Masných krámech. Exponáty nevyčíslitelné ceny pocházejí z jihozápadních Čech.

Nejstarší dílo pochází z konce 14. století, nejmladší pak z roku 1565. Exponáty mají nevyčíslitelnou hodnotu, pojištěny jsou na několik set milionů korun.

Vystavená díla pocházejí z kostelních interiérů v oblasti povodí řeky Úhlavy a horního toku Otavy. Cenné předměty zapůjčila kromě muzeí a galerií také církev.

"Tato výstava patří mezi nejdéle připravované u nás. Začali jsme o ní mluvit už na přelomu let 2007 a 2008. Zhruba před dvěma roky pak začala nabývat konkrétních rozměrů," uvedl ředitel Západočeské galerie v Plzni Roman Musil s tím, že velkou zásluhu na vzniku má Jan Royt, historik, který se tímto tématem zabývá ve svých výzkumech.

Do dvouleté intenzivní badatelské činnosti se zapojili i další špičkoví odborníci z řad historiků, archivářů a především historiků umění.

Výstava je koncipována do tří oddílů: šlechta, města a fenomén řezbářských dílen. První oddíl představuje díla, jež za svůj vznik vděčí objednavatelům z řad nejbohatší šlechty království českého a reprezentují jejich kulturní úroveň a společenskou prestiž.

"Jihozápadní Čechy sjednotila v závěru středověku majetková expanze rodu Švihovských z Rýzmberka, jednoho z nejdůležitějších rodů Českého království jagellonské doby. Nejvýraznější osobností rodu byl Půta Švihovský z Rýzmberka," konstatuje kurátor výstavy Petr Jindra, podle něhož patří k dominantám tohoto oddílu torza oltářů z hradů Švihov a Rabí.

Z druhého oddílu je patrné, že mezi objednavateli výtvarných děl vystupují i královská a poddanská města, zejména utrakvistické Klatovy.

Obrazy krásy a spásy

Návštěvníci si mohou v této části výstavy prohlédnout také torzo hlavního oltáře kostela Nanebevzetí Panny Marie v Klatovech nebo oltář z kostela svaté Markéty v Kašperských Horách. Fenoménu řezbářských dílen se pak věnuje třetí oddíl výstavy.

Mezi nejvýznamnější z vystavených děl patří rekonstrukce původního vybavení hradního kostela na Rabí z roku 1498. Například z hlavního oltáře tohoto kostela se dochovaly sochy Boha Otce a Krista, které tvořily skupinu Nejsvětější Trojice, jíž je kostel zasvěcen. 

Název výstavy v sobě propojuje tři termíny. "Obrazy" odkazují ke středověkému souhrnnému označování soch a obrazů pojmem "imagines". Zatímco současnému návštěvníkovi přinášejí zejména zážitek podivuhodné krásy, původní, středověký divák si je spojoval s nadějí ve spásu své duše.

Výstava potrvá v Masných krámech do 9. března. Příští rok pak bude v redukované formě prezentována také v Národní galerii v Praze.