Stejně jako koncem června stáli lidé na dopravních odborech pověřených obcí dlouhé fronty, aby na poslední chvíli dotáhli nedokončené převody aut z let minulých a zabránili jejich administrativnímu zrušení, očekávají úředníci fronty lidí i v prosinci. Teď musí přijít na úřady majitelé aut, kteří v minulosti uschovali do depozitu registrační a poznávací značky aut, se kterými nejezdí.
Pokud do konce roku nepřijdou lidé, kteří dali na úřady značky před 1. červencem 2013, úředníci jim po 1. lednu 2016 taková auta vyškrtnou z registrů. To znamená, že už nikdy nedostanou poznávací značky, už nebudou smět vyjet na silnice.
Na největších úřadech v Plzeňském kraji je ale zatím většinou klid.
„Značek v depozitu máme hodně, ale lidí zatím moc nechodí,“ zhodnotil situaci Karel Baštář z klatovského odboru dopravy. I Jiří Marek z registru vozidel a řidičů plzeňského magistrátu říká, že fronty zatím nemají.
„Přibývá telefonátů, ale k přepážkám moc lidí nechodí. Trvalé administrativní vyřazení z registru hrozí vozidlům, jejichž značky byly do depozitu uložené před 1. červencem 2013. Majitelé těchto vozidel musí přijít na úřady s velkým technickým průkazem a nahlásit, kde se nachází a k jakému účelu bude užito. Úředníci tyto informace zapíší do průkazu,“ uvedl Marek.
V depozitech jsou značky i renovovaných historických vozů
V Domažlicích za první dva týdny listopadu přišlo tento problém řešit více lidí než za celý říjen.
„Většinou jsou v depozitu značky starších vozidel. Když jejich majitelé přijdou, zároveň dopisujeme do systému informace, které k vozidlům zatím chyběly. Časově je to náročnější než registrace nového vozidla,“ shrnul Jan Koš z domažlického úřadu.
Prezident plzeňského Veteran Car Clubu Václav Cipra doufá, že majitelé historických vozů si termíny ohlídají. „V klubu jsme to na schůzi probírali, kdo vládne internetem, měl by o tom také vědět. Byla by neskutečná škoda, kdyby zaniklo cenné auto s původními poznávacími značkami. V budoucnu by už nemohlo dostat ani veteránské značky, už by nikdy nesmělo na silnici,“ prohlásil Cipra.
Sám už procedurou depozita prošel. Kromě identifikačních údajů musel ve formulářích vyplňovat kolonku o účelu použití.
„Když jsem to viděl, řekl jsem si, že na hloupou otázku hloupá odpověď. Napsal jsem, že motocykl slouží pro potěchu oka majitele. A že ten se stojánkem slouží jako podpěra druhého motocyklu bez stojánku. Když jsem to dal do okénka, paní se podívala na formulář, přečetla si to, podívala se na mně, a řekla: Když myslíte... Ani ve snu mě nenapadlo, že úředníci tohle zapíšou do techničáku,“ říká s úsměvem Václav Cipra.