Billboardy v Plzni.

Billboardy v Plzni. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Plzeň omezí velikost a rozmístění billboardů. Očekává, že třetina zmizí

  • 5
Plzeň připravila vyhlášku, která má omezit velkoplošnou venkovní reklamu. Billboardy v centru by měly mít plochu nejvýše šest metrů čtverečních, musí také stát dál od sebe. Na okraji města budou pravidla mírnější.

Magistrát si loni nechal udělat průzkum, který zmapoval billboardy. „Ve městě jich je téměř tisíc,“ prohlásil náměstek primátora Pavel Šindelář z ODS. Vyhlášku by podle něho měli dostat politici na stůl během ledna nebo února.

„Chceme ale prosadit, aby v této oblasti reklamy začal platit řád. Například, aby byla daná vzdálenost, ve které mohou reklamní plochy být. Jde o to, aby se nehromadily v jednom místě a nebylo jich tam blízko sebe pět nebo šest. Také bychom chtěli, aby byla stanovena jejich velikost pro dané oblasti,“ vysvětlil Šindelář.

Město se má ve vyhlášce rozčlenit na několik oblastí. „Nařízené rozestupy mezi billboardy by se podle nich zmenšovaly s rostoucí vzdáleností od středu Plzně,“ doplnil náměstek. S povolenou plochou reklam by to mělo být naopak. Nejblíž historickému jádru by byly povoleny ty nejmenší.

Rozestup alespoň 150 metrů

Na okrajích města by mohly stát billboardy 150 až 200 metrů od sebe. „Ve středu Plzně by reklamy měly mít menší plochu. Pro samotné centrum se počítá s maximálně šesti metry čtverečními,“ sdělila ředitelka Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně Irena Vostracká.

Billboardové plochy dosud schvalují úřady jednotlivých městských obvodů. Povolení jsou dočasná nebo trvalá. „U billboardů trvale povolených, bude jejich rušení patrně problematické, protože jejich provozovatelé nebudou muset žádat o nové povolení. U dočasně povolených bude k regulaci docházet postupně,“ řekl Šindelář.

Zmizet by mohla třetina billboardů, odhaduje náměstek

Vedení města plánuje, že vyhlášku projedná i se zástupci největších firem, které v billboardové reklamě v Plzni působí. „Může to pro ně být citlivé téma a chápu, že se mohou cítit ohrožení ve svém podnikání. Ale budu jim chtít vysvětlit, že zavedení jasných pravidel pro ně nemusí být špatné,“ sdělil Šindelář.

Náměstek odhadl, že po omezení reklamy může z města zmizet zhruba třetina nynějšího počtu velkoplošných reklam. „Ale nechci střílet od boku, dokud není jasné definitivní znění vyhlášky. Myslím, že jich ubude méně než polovina,“ konstatoval.

Billboardy v Plzni mapovali lidé z Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně. Jeho ředitelka Irena Vostracká zmínila, že podle očekávání je jich nejvíc podél frekventovaných silnic. „Například v oblasti Rokycanské třídy jsme jich evidovali téměř stovku,“ uvedla.

Počet billboardů umístěných bez povolení ovšem není tak velký, jak úředníci předpokládali. „Není to tak divoké jako například v Praze. V Plzni se počítají na desítky, stovky jich nejsou,“ řekla Vostracká.