Především „jednička“ kandidátky se zaměřuje na téma razantního zlevnění veřejné dopravy. Upozorňuje, že systémy dopravy zdarma existují v řadě měst na celém světě.
Dita Portová pokládá cenu základní jízdenky v Plzni -18 korun za příliš vysokou. Tvrdí, že to vedlo mimo jiné k nárůstu počtu černých pasažérů zachycených revizory loni na rekordních 54 tisíc.
Portová zdůrazňuje, že veřejná doprava zdarma nebo za korunu není utopie. „Je spousta měst, kde bezplatná doprava funguje,“ uvedla. Poukazuje například na šedesátitisícový Frýdek-Místek.
Zastánci bezplatné dopravy tvrdí, že se tím podstatně zvyšuje zájem o veřejnou dopravu a zmírňuje se automobilový provoz ve městech. Výpadek příjmů by se podle Portové kompenzoval lepším hospodařením Plzeňských městských dopravních podniků.
Na jízdném se ročně vybere zhruba 296 milionů korun
Ekonomický náměstek primátora Plzně Martin Zrzavecký z ČSSD nicméně nepokládá zavedení veřejné dopravy zdarma nebo za korunu za dobrý nápad.
„Zadarmo to samozřejmě může být, to by bylo politické rozhodnutí. Ale ti, co to prosazují, by měli říct, kde na to vzít. Buď musí v rámci rozpočtu najít úspory, nebo některé služby města omezit, nebo získat nějaké dodatečné příjmy, například zvýšení daně z nemovitostí,“ reagoval Zrzavecký.
Náměstek řekl, že Dopravní podniky v Plzni z jízdného ročně vyberou zhruba 296 milionů korun. Náklady na výběr jízdného jsou 36 milionů. Zrzavecký je i proto přesvědčen, že zavedení jízdného zdarma nebo za korunu není reálné. „A je to i o tom, že co je zadarmo, nemusí být nejlepší a ne vždy si toho lidé váží,“ konstatoval.
Zrzavecký se domnívá, že cena jízdného v Plzni je přiměřená. „Myslím, že systém v Plzni je velmi dobře nastavený,“ sdělil. Náměstek upozornil, že město Dopravním podnikům dává ročně na provoz zhruba 800 milionů korun.