V současné době přijíždějí do České republiky dva vlaky téhle nafty týdně. „Dosud přijelo dvanáct plných vlaků. Zpátky na našem území je 17 procent nafty,“ uvedl mluvčí Správy státních hmotných rezerv Jakub Linka.
V říjnu představitelé Čepra říkali, že pro stáčení dovezené nafty jsou připravené dostatečné rezervy v zásobnících v Třemošné, Roudnici nad Labem a Hájku na Karlovarsku.
Vedoucí komunikace Čepra Lenka Svobodová nyní upřesnila, že vlaky s naftou z Německa přijímá také sklad Včelná. „Do Třemošné dosud přijely čtyři vlaky,“ upřesnila Svobodová.
Dovezené palivo je ve vlastnictví českého státu, v Německu bylo jen uskladněné. Je součástí státních hmotných rezerv. Česko mělo v Kraillingu naftu zhruba za 1,2 miliardy korun.
Poslední cisterny přijedou o letních prázdninách
Po vyhlášení insolvence firmy Viktoriagruppe se k ní ale nemohlo skoro dva roky dostat. Sklady v Německu letos převzal nový vlastník. Aby se mohla začít převážet nafta zpět do České republiky, bylo nutné v areálu v Krailingu obnovit zničenou železniční vlečku. To se povedlo na podzim.
Všechnu naftu z Německa by mělo postupně dovézt na 70 cisternových vlaků. Každý vlak musejí nejprve odbavit celníci v Německu a pak i v České republice.
Z každé z cisteren se před jejím přečerpáním do zásobníků odebírají vzorky a hned se vyhodnocují. Podle odborníků je to nezbytné kvůli ověření kvality nafty.
Poslední cisternový vlak s naftou z Německa by měl do některého ze skladovacích areálů v České republice přijet v červenci příštího roku.