"Nová zastávka Kařez bude zprovozněna v sobotu 28. dubna. Zatím tu bude pouze jedna kolej s nástupištěm," oznámil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla. Druhá kolej rovněž s nástupištěm má vyrůst do začátku léta.
Obyvatelé Kařezu se radují. Dosud chodí na vlak kilometr nebo jezdí dva. Za měsíc jen vyjdou za humna a budou na zastávce. Zbirožským se ale vlaky vzdálí. Namísto nynějších 4,5 kilometru budou muset od konce dubna urazit k nové zastávce o kilometr navíc.
Zastávka se začala budovat v únoru blízko místa, kde se trať kříží se starou pražskou silnicí. "Z ní se staví i nová přístupová cesta," upřesnil starosta Kařezu Václav Krofta.
Tam budou jezdit i autobusy od Zbiroha. Točit se mají vedle zastávky, kde se připravuje parkoviště pro 20 aut. Podle projektu bude napravo ve směru na Plzeň. "Na druhou stranu, k vlakům na Prahu se lidé dostanou po lávce, která přemostí trať," doplňuje kařezský starosta.
Stejně jako na dosavadním zbirožském nádraží budou i v Kařezu stavět rychlíky. Umožní to 300 metrů dlouhá nástupiště. Jinak bude zdejší zastávka podobná té ve Svojkovicích. S prosklenými přístřešky pro cestující, kteří se o příjezdu vlaku dozvědí ze světelné tabule a z hlášení rozhlasu. Výpravčího a pokladní, na které jsou zvyklí, zde nepotkají. Jízdenky si koupí ve vlaku.
Na zbirožském nádraží tak kromě dvou hlavních kolejí zůstanou jen dvě manipulační. Nádražní budovu dráhy prodají. "Veškerý provoz budeme řídit dálkově z Rokycan. Tam přesuneme i výpravčí ze Zbiroha, Kařízku, Mýta a Holoubkova," sdělil ředitel Regionálního centra provozu SŽDC Josef Hendrych.
Téměř 16 milionů za zastávku s vybavením a parkoviště zaplatí SŽDC. Kraj financuje přístupovou cestu.