Václav Pech a jeho miník

Václav Pech a jeho miník | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Pech chtěl získat pro Plzeň třetí titul. Podařilo se mu to

  • 0
Při hodnocení skončené sezony byl plzeňský jezdec Václav Pech maximálně spokojený. "Chtěl jsem se vyrovnat plzeňským hokejistům a fotbalistům," vyznal se po zisku svého šestého titulu v rallye.

Po loňské nevydařené sezoně se posádka plzeňského EuroOil Invelt teamu Václav Pech - Petr Uhel s vozem Mini John Cooper Works 1,6 letos opět vydrápala na vrchol českého šampionátu v rallye. Získala šestý titul a první od roku 2007, kdy završili hattrick.

"Jsem pyšný na celý náš tým," narážel Václav Pech na fakt, že jako klíčová se ukázala zimní přestavba vozu. Tým se přestal spoléhat na anglický Prodrive (specialista na úpravy závodních automobilů se stovkami zaměstnanců), který se jim o mini staral, a pustil se do úprav vlastními silami.

Odměnou všem byl šestý titul mistra České republiky.

V čem byl jiný než ty předchozí?
Bylo to zásadně jiné. Při předchozích titulech jsme vždy patřili k favoritům, měli jsme špičkovou techniku a zkušenosti s autem. To se po loňské sezoně říct nedalo.

Proč?
V minulém roce jsme měli s novým vozem Mini Cooper technické problémy. Dlouho jsme spoléhali na firmu Prodrive, ale dostávali jsme od nich druhořadou kvalitu. Už na podzim jsme se proto rozhodli, že auto přestavíme vlastními silami. Převodovku, diferenciály, tlumiče, kompletně podvozek, v autě zůstal původní jen motor a elektronika. Byl to velký krok do neznáma, ale vyplatil se.

Kdy jste poznal, že je to ono?
Už na Jänner rallye jsem se poprvé parádně svezl. Pak přišla vítězná Šumava a hlavně Český Krumlov, kde jsme na mokru jasně porazili i Romana Krestu, s nímž jsme tam v předchozích letech spíš prohrávali. V té chvíli jsem věděl, že všechny kroky byly správné. Jsem pyšný na naše mechaniky, celý tým a všechny, co se na úpravě podíleli.

Když jste se rozhodovali, co s autem. Čekali jste, že se přestavba natolik povede?
Ne. Přiznám se, že po minulé sezoně jsem byl hodně skeptický. Ale věděl jsem, že známe věci, které by měly fungovat. Šlo jen o to nakombinovat je do miníka.

A vy osobně. Věřil jste, že byste letos mohl jet o titul?
To před sezonou nebylo to nejdůležitější. Já jsem hlavně chtěl, abych se mohl opět spolehnout na auto.

Kdy vám poprvé blesklo hlavou, že byste se mohl poprat o zlato?
Až v průběhu sezony, když jsem viděl, že se na auto mohu spolehnout. A hlavně jsem si říkal - titul mají plzeňští hokejisté i fotbalisté, bylo by krásné, kdybychom to dotáhli do hattricku.

Až do posledního závodu jste bojoval o celkový primát s Janem Kopeckým z továrního týmu Škoda. Už jste někdy zažil takhle vyrovnaný souboj?
Bylo to v roce 2004, opět s Honzou Kopeckým, který už tehdy jel s tovární fabií. Rozhodovala taky až Rallye Příbram, a to se radoval on. Až do Barumky byl navíc tehdy ve hře o titul i Roman Kresta.

Co podle vás rozhodlo letos?
Sice jsme Honzu na žádné rallye celkově neporazili, každá etapa v českém mistráku se boduje zvlášť. A my jsme mu vždy dokázali jednu uzmout. Proto jsme měli před posledním závodem v Příbrami, který se nakonec nedojel, body navíc.

Takže to byl klíčový moment?
No, ten byl asi už v přípravě. Když jsme vedení týmu - mého tátu a generálního ředitele Inveltu Jiřího Jirovce, kterému auto patří, přesvědčili, že budeme miníka předělávat v podstatě na koleni. Ve skromných podmínkách jsme se snažili udělat lepší práci než Prodrive, který přiznal, že do vývoje dal 850 milionů. Bylo to z naší strany trochu kovbojské, ale zkušenosti jsme měli.

Odměnou byly vyrovnané souboje s Kopeckým. Ten se letos stal mistrem Evropy a pak prohlásil, že boj o domácí titul je těžší než o ten evropský. To potěší, ne?
Máte pravdu. Ale evropský titul je určitě nad tím českým. Vždyť jenom zajistit celou sezonu v Evropě stojí třikrát víc než český mistrák. Je ale fakt, že tam Honza neměl stabilního soupeře.

Doma jste jím byl vy a sváděli jste vyrovnané souboje. Vás by nelákalo zkusit si Evropu?
Přiznám se, že ano. Lákalo by mě třeba i mistrovství světa. Musel by být ale minimálně dvouletý plán. Nemá příliš cenu jet jenom jeden závod. Chtělo by to naplno se tomuto šampionátu věnovat a vyzkoušet tratě jednotlivých rallye. Určitě by úspěch nepřišel okamžitě. Ale bohužel je to hodně nákladné a naši partneři mají zájem hlavně o český mistrák.

Takže prioritou bude nadále mistrovství ČR. S jakým cílem?
Rád bych se pokusil o obhajobu. Ta bývá vždycky nejtěžší.

Letos vás ještě čeká Setkání mistrů v Sosnové a Pražský rallyesprint. Pojedete je s mini?
Určitě s miníkem. Nyní je to pro nás nejlepší auto.

A pak už se asi budete chystat na lednovou Jänner rallye v Rakousku. Předpokládám, že letos nebude zima tak hektická jako před rokem. Nebo se pletu?
Určitě už na autě nebudeme řešit tak zásadní věci jako loni. Přestavba na sněhový podvozek, celková repase vozu a jeho nastavení ale zabere také dost času. V tréninkovém autě se s Petrem budeme hodně věnovat jízdě na sněhu.