Studie železničního koridoru, tunel pod vrchem Chlum u Plzně | foto: SUDOP

Odkládaná stavba železnice Rokycany - Plzeň za čtyři miliardy může začít

  • 7
Po několika odkladech v srpnu začne největší stavba v Plzeňském kraji - čtrnáctikilometrový železniční koridor z Plzně do Rokycan za čtyři miliardy. Jeho součástí bude nejdelší železniční tunel v Česku, který povede pod vrchem Chlum. Vlaky by tu mohly začít jezdit v září 2016.

Stavba koridoru se oproti původnímu plánu Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) opozdila o tři roky kvůli sporům o pozemky a hlavně kvůli odvolání soutěžitelů, které tento týden definitivně odmítl antimonopolní úřad.

"Smlouva s vítězným dodavatelem, sdružením Metrostav a Subterra, se uzavře v nejbližších dnech a v srpnu je možné začít stavět," řekl mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Stavba by měla podle původních plánů začít budováním hlavní části projektu - nejdelšího českého železničního tunelu u Ejpovic o délce 4,2 kilometru, který povede z Kyšic pod plzeňským vrchem Chlum.

Kvůli posunutí stavby za rok 2015, kdy končí možnost financování z právě probíhajícího programu Evropské unie, chce investorská SŽDC dohodnout možnost financování stavby z evropských peněz až do roku 2016, aby o tyto finance nepřišla. Většina nákladů by se ale měla vyčerpat do roku 2015.

"Na stavbu máme podle smlouvy přesně 36 měsíců," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

U této stavby je zajímavé, jak se postupně snižovala cena až na 40 procent původního odhadu. Koncem roku 2009 při předání projektu stavby, který přišel na 200 milionů korun, prezentovala SŽDC náklady na výstavbu celého úseku Rokycany - Plzeň na téměř deset miliard korun. Mělo se začít koncem roku 2010 a první vlaky v úseku měly projíždět příští rok.

Další odhad ceny následoval v roce 2012 a zněl na 7,5 miliardy korun. Metrostav nakonec nabídl cenu necelé čtyři miliardy korun. Vliv mělo i to, že zvolil jiný způsob hloubení tunelu.

Podle firmy Skanska, která vítěze napadla a nabídla, že úsek postaví za 4,75 miliardy korun, tedy o 800 milionů korun dráž, metoda Metrostavu neodpovídá zadávací dokumentaci. To ale antimonopolní úřad odmítl.

Podle mluvčí Mileny Marešové se opřel o znalecký posudek Vysokého učení technického v Brně a názor dalších znalců. Jak Marešová připomněla, vítězný postup nebyl v rozporu se zákonem ani se zásadou transparentnosti. Prostavět by se tedy mělo 3,97 miliardy korun.

1. října 2010

Dva jednokolejné tunely budou podle SŽDC nadstandardně bezpečné. Budou propojené s únikovými východy po 350 metrech. Do tubusů, kde mohou vlaky jezdit až 200 kilometrů v hodině, budou moci zajíždět hasičské vozy.

Současná trať mezi Rokycany a Plzní se zkrátí o více než šest kilometrů. Doba jízdy se díky vyšším rychlostem (až 160 kilometrů za hodinu u souprav s výkyvnými skříněmi) sníží na polovinu, dnes cesta trvá 20 minut.

Trať Plzeň - Rokycany je součástí modernizace železničního koridoru z Prahy do Chebu. Na stavbě, která začala v roce 2011, je hotový úsek mezi Plzní a Chebem, loni skončily stavby Beroun - Zbiroh a Zbiroh - Rokycany.

Pokračují přípravné práce na posledním ze sedmi úseků mezi Smíchovem a Berounem, který bude rozdělený na tři části.

Západní větev železničního koridoru za 30 miliard korun zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu, tedy pod jednu hodinu.