Mezi klasická představení v kamenných divadlech vstoupila ve středu odpoledne i první open air produkce - taneční kreace Lagrima Lenky Bartůňkové, která se odehrála v hale hlavního vlakového nádraží. Přihlíželo jí několik desítek diváků.
V Komorním divadle viděli diváci téměř zapomenutý román českého klasika K. V. Raise, který nečekaně ožil v dramatické síle.
"Rais je mistrem přímé řeči, mistrem v líčení vnitřních duševních pochodů postavy. Výborný v charakteristice postav, jeho jazyk je překvapivě moderní a jiskrný. A příběh nebo hlavní téma zrovna tak. Dnes bychom ho nazvali nejspíš domácí násilí," říká dramaturgyně Iva Šulajová.
Aktualizované světové představení se zase odehrávalo ve Velkém divadle. Časově i zeměpisně posunutou podobu Čechovova díla Ivanov představilo v Plzni budapešťské divadlo J. Katony.
Organizátoři festivalu usilovali o tuto inscenaci tři roky. "Až nyní se to podařilo. Vyhovovaly termíny a vyřešena byla i finanční otázka," podotýká ředitel festivalu Jan Burian.
Ve čtvrtek se festival rozbíhá naplno, nabídne devět představení. První z nich byl už dopoledne, oceňovaný Hamleteen, klasika upravená pro teenagery v podání Divadla Alfa.
K hlavním lákadlům pak patří v Komorním divadle ruská inscenace Otmorozki/Parchanti z prostředí demonstrací v současném Rusku, tu uvede moskevské Sedmé studio.
A stranou dění nezůstává off program na Jižním Předměstí, kde vystoupí dva alternativní soubory. Mýtus - alternativní pohybové těleso z Bechyně s představením Dotkni se stínu a soubor Na peróně z Košic z československou inscenací Útroby krávy, která je podle tvůrců "potemnělou cestou trávícím systémem paměti".