Plzeň je nejbezpečnějším krajským městem - na každého obyvatele připadá nejmíň vážných a smrtelných nehod.

Plzeň je nejbezpečnějším krajským městem - na každého obyvatele připadá nejmíň vážných a smrtelných nehod. | foto: Daniel Beran, MAFRA

V Plzni se jezdí nejbezpečněji. Na hlavu připadá nejméně vážných nehod

  • 3
Plzeň se stala nejbezpečnějším krajským městem, co se dopravních nehod týká. Vyplývá to z indexu bezpečnosti, který si už posedmé nechala zpracovat Česká pojišťovna. Hodnotila se první půlka letošního roku a vypočítává se na základě počtu usmrcených a těžce zraněných lidí při nehodách ve vztahu k počtu obyvatel.

Z indexu rovněž vyčteme, že v posledních letech v Plzni klesá počet dopravních nehod. "Například v roce 2010 nahlásili řidiči policii o zhruba 19 % méně havárií než v roce 2009. Klesající trend pokračuje i letos," uvedla mluvčí magistrátu Zdeňka Kubalová.

Doprava v Plzni

  • Počet nehod nahlášených na policii v roce 2009 byl 756, loni 616, což je přibližně o 19 % méně.
  • Smrtelně bylo zraněno 5 lidí. Toto číslo je nejnižší za 10 let. Například v roce 2000 zemřelo na silnicích v Plzni 17 lidí.
  • V Plzni každoročně přibývá aut. V přepočtu na tisíc obyvatel jich Plzeňané mají 458, v roce 1990 to bylo 264 vozů.

"Taková zpráva nás opravdu těší," řekl šéf západočeské policie Vladimír Toman. Zároveň dodal, že na pokles počtu nahlášených nehod má vliv i skutečnost, že od ledna 2009 policie nejezdí ke kolizím do sta tisíc korun. Nicméně tento faktor samozřejmě ovlivňuje čísla ve všech městech. Podle Tomana je navíc velmi pozitivní i to, že následky dopravních nehod v Plzni nejsou tak strašné jako v minulosti.

To, že se největší západočeské město dostalo na špičku pyramidy bezpečnosti krajských metropolí, přisuzuje Toman i modernizaci a zkvalitnění silnic a dalších komunikací ve městě. K tomuto názoru se přiklání i dopravní expert z plzeňské pobočky BESIP Václav Ircing.

"Je to zaprvé budováním takzvaných zpomalovacích jízdních pruhů, jako například na Klatovské třídě U Práce. Motoristé se v místě sjíždějí do jednoho pruhu a tím pádem musí zpomalit, čímž se podstatně zvyšuje bezpečnost na přechodech pro chodce. Kladný vliv na bezpečnost dopravy má i výstavba kruhových objezdů, budování cyklostezek či přestavby přístupů na tramvajové zastávky. To je evropský trend, Plzeň se ho drží a je to velký krok dopředu," zdůraznil Ircing.

Opravy dopravu zpomalují, mají ale vliv na bezpečnost

Dopravní expert připomněl rovněž pozitivní efekt vybudování kruhového objezdu v Mohylové ulici na Doubravce, kde se často stávaly nehody. Tento objezd má prvenství v tom, že je nejmenší ve střední Evropě. A i když někomu dělá problém přes něj přejet, nehody se tam již nestávají.

Ačkoli se leckteré úpravy silnic mnohým motoristům nezamlouvají, protože dopravu zpomalují, dlouhodobý trend potvrzuje, že jsou zapotřebí. "Z pohledu řidičů to má dopad na průjezdnost městem zejména v určitých časech pracovního dne. Jsem ale přesvědčen, že zachované zdraví či dokonce životy občanů vše mnohonásobně vyvažují," konstatoval náměstek primátora Miloslav Šimák.

Budování dopravní infrastruktury je velkou měrou ovlivněno rozpočtem města. Ten letos činí 5,6 miliardy korun a do dopravy jde 1,5 miliardy korun. "Zahrnuje to náklady jak na provoz a údržbu, tak na rozvoj městského dopravního systému," vysvětlila Kubalová. "Letos se největší investiční akcí města s částkou 136 milionů korun stala druhá etapa rekonstrukce tramvajové trati na Karlovarské třídě," doplnila mluvčí radnice.