Jeden z přechodů na frekventované čtyřproudové Rokycanské ulici v Plzni

Jeden z přechodů na frekventované čtyřproudové Rokycanské ulici v Plzni vystřídalo vodorovné dopravní značení V12e nabádající řidiče k zvýšené obezřetnosti. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Z Plzně mizí přechody, zůstává po nich jen klikatá čára

  • 16
Kvůli ochraně chodců mizí z hlavních silničních tahů v Plzni přechody. V minulém týdnu silničáři odbrousili dva na Rokycanské třídě. Teď jsou tam jen místa pro přecházení, kde pěší nemají přednost.

Ještě před týdnem svítily na Rokycanské třídě nad Divadlem Alfa bílé pruhy zebry vyznačující přechod pro chodce. Dnes je tu jen tmavý pás hrubého asfaltu.

"Když tu byl přechod, cítila jsem se bezpečnější"

"Když tu byl přechod, cítila jsem se bezpečnější," říká asi patnáctiletá dívka, která šla včera kolem bývalého přechodu. S kamarádkou se ale vzápětí shoduje, že přejít právě tady silnici, po které se od dálnice D5 směrem do Plzně neustále valí kolony aut, nebylo nikdy nic jednoduchého.

Jen málokterý řidič před přechodem zastavil, aby tu chodce pustil. "Když jedno auto zastavilo, měla jsem vždycky strach, jestli zastaví i to ve vedlejším pruhu," řekla její kamarádka.

Právě tyhle situace, kdy jedno auto zastaví a vůz ve vedlejším pruhu smete přecházejícího chodce, jsou podle dopravních odborníků důvodem k rušení přechodů na silnicích s více jízdními pruhy jedním směrem. Přechod tam může zůstat jen v případě, že pohyb chodců řídí semafor.

Pokud tam semafor není, může místo něj být takzvané místo pro přecházení. Přesně takovou proměnou v minulém týdnu prošly dva přechody na Rokycanské třídě a jeden na Domažlické.

Na Rokycanské třídě jsou na nově zřízená místa pro přecházení šoféři varovaní dopravní značkou Pozor, chodci! nebo klikatou bílou čarou po stranách jízdních pruhů. Ta má řidiče upozornit, aby při projíždění místem byli hodně opatrní.

Inspirace? Anglie i Německo

Místa pro přecházení ale vznikají v poslední době v Plzni i v místech, kde přecházení chodců řídí semafory. První funguje od roku 2005 na Mikulášském náměstí, další je před nákupním centrem Plaza.

"Červená a zelená na světelné signalizaci je pro přecházení jednoznačně nejbezpečnější. Když je ale signalizace třeba v noci vypnutá a člověk tam přechází, je samozřejmě mnohem opatrnější a obezřetnější. Nespoléhá se na to, že je na přechodu v bezpečí, a snižuje se tím riziko, že jej srazí auto," vysvětluje krajský dopravní inženýr Jaroslav Mecl.

Podobný model je podle expertů běžný například v Německu. V Anglii je zase výstražná klikatá čára upozorňující řidiče na možné nebezpečí i před většinou klasických přechodů.

Dopravní specialista správy veřejného statku Ondřej Vohradský říká, že v Plzni zbývá asi deset přechodů, které čeká zrušení nebo změna. Zřejmě nejvytíženější jsou v ulici Na Chmelnicích a pak v Sukově ulici u křižovatky se Schwarzovou.

"Pro řešení situace na Vinicích vzniklo už několik návrhů, například že jeden jízdní pruh by byl pro odbočení a jeden pro přímý směr. V takovém případě by tam přechod mohl zůstat. Nesmí být přes komunikaci, kde jsou dva pruhy stejným směrem. Ale jsou to zatím jen návrhy," upozorňuje Vohradský.

Náměstek plzeňského primátora pro dopravu Miloslav Šimák nevylučuje na některých místech stavební úpravy, jež by umožnily přechody zachovat.