Jezdíte často vlakem ze Stodu do Horšovského Týna na Domažlicku? Od poloviny prosince pojedou vlaky mezi oběma městy jen o víkendu. V pracovních dnech budou muset lidé, kteří tady využívají veřejnou dopravu, jezdit autobusy.
To je jedna z mnoha změn, která nastane po objednání menšího objemu regionální železniční dopravy Plzeňským krajem. Od 14. prosince začnou regionální vlaky ukrajovat první kilometry z objednaných 5 013 416 vozokilometrů za rok, což je o 4,8 procenta méně, než si objednal kraj v loňském roce.
Informovaly o tom České dráhy společně s Poved, tedy Plzeňským organizátorem veřejné dopravy.
Mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová řekla, že kvůli nízkému zájmu cestujících o jízdy vlakem budou omezení i na trati mezi Svojšínem a Borem na Tachovsku.
„Vlaky tu budou jezdit čtyři dny v týdnu, od čtvrtka do neděle. I tady je důvodem nízký počet cestujících,“ řekla Pistoriusová.
Upravený jízdní řád je i na hlavní trati mezi Plzní a Prahou. Protože pokračují práce na stavbě koridoru mezi Plzní a Rokycany, jízdní řád nejen u mezinárodních spojů a expresů, ale i u regionálních spojů musel být upravený pro provoz pouze po jedné koleji. Mezi Plzní a Berounem přibudou klimatizované vlaky.
RegioSharky budou jezdit na třech tratích a více spojích
Na elektrifikované trati železničního koridoru z Plzně přes Svojšín, Mariánské Lázně do Chebu nahradí některé vlaky s elektrickými lokomotivami motorové vozy RegioShark, které svým vzhledem připomínají žraloka.
„Ve srovnání se současným jízdním řádem jich bude na této trati jezdit více. I když je trať elektrifikovaná, tato vozidla jsou modernější, pro cestující komfortnější, nízkopodlažní, mají prostory pro přepravu vozíčkářů i jízdních kol. V konečné stanici odpadá i přejíždění lokomotivy, strojvedoucí jen přejde do ovládací kabiny na druhé straně vozidla. Kapacitně RegioSharky pro nasazení na této trati stačí,“ vysvětlila Radka Pistoriusová.
I když prioritní tratí pro nasazování RegioSharků zůstává spojení Plzně s Domažlicemi, tato vzhledově nepřehlédnutelná vozidla se budou o víkendech objevovat i na tratích z Plzně do Žihle a na večerním spoji z Plzně do Nepomuku.
Přes Plzeň budou i nadále jezdit vlaky Pendolino. Ty objednává ministerstvo dopravy. Protože Pendolina nahrazují i některé původní rychlíky, podle Pistoriusové nebudou potřebovat cestující na trase mezi Plzní a Františkovými lázněmi jinak povinné místenky pro cestování ve druhé třídě.
V průběhu roku 2015 se i ve vlacích v regionu objeví modernizované vagony s klimatizací, kde cestující mají u sedadel například elektrické zásuvky pro připojení notebooků nebo podobných zařízení.
„Nákupem Railjetů na dálkové spoje se právě tyto vozy uvolňují. Výhledově by ve vlacích do Chebu a Klatov mělo být až 80 procent těchto modernizovaných vozů. Přicházet budou postupně,“ řekla Radka Pistoriusová z Českých drah.