Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podjezdy u nádraží se rozšíří, slíbené tramvajové zastávky tam nebudou

  20:15aktualizováno  20:15
Prostor před hlavním vlakovým nádraží v Plzni čeká velká proměna související s modernizací dvou železničních mostů, po nichž jezdí vlaky přes Mikulášskou třídu. Kritikům se ale nelíbí, že se do prostoru před nádražím nevrátí tramvajové zastávky a považují to za velkou chybu.

Budova hlavního vlakového nádraží v Plzni. | foto: Martin Polívka, MF DNES

Prostranství před nádražní budovou projde celkovou úpravou, získá nový povrch a přibudou tam další parkovací místa.

Pozoruhodné ovšem je, že se do prostoru před nádražím nevrátí zastávky tramvají. Ačkoliv se to v minulosti i plánovalo, a jeden z mostů bude mít proto dokonce rozměry, které s tím počítají. Kritici nynějšího projektu to považují za velkou chybu. A nelíbí se jim ani to, že před nádražní budovou má být v podstatě jenom veliké parkoviště.

O potřebě rozšířit prostor pod mosty se ve městě mluvilo roky právě v souvislosti s myšlenkou vrátit do podjezdu blíž k centru tramvajové zastávky, které u nádraží dříve byly. Jejich odsunutí před lety bylo a je považováno za obrovskou chybu, která zkomplikovala přestup z vlaků na městskou dopravu.

Přestavbu mostu provádí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a její zástupci tvrdí, že projekt vychází mimo jiné z požadavků města souvisejících s plánem na úpravu přednádražního prostoru.

Proč se tedy k nádraží nepřiblíží zastávky tramvají? „To se do projektu nepovedlo dostat,“ reagoval dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský.

Tvrdí, že když se připravoval projekt, byli proti vybudování zastávek zástupci Policie ČR. Odmítavé stanovisko prý souviselo i s nechutí zřídit k zastávkám přechody pro chodce. Překážkou byl údajně i požadavek spojit zastávky s podchodem pod křižovatkou Americké a Sirkové ulice.

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík z KDU-ČSL potvrdil, že se původně s zastávkami pod mostem počítalo. „Podjezdy jsou na základě požadavku města navržené v takových parametrech, aby se tam tramvajové ostrůvky mohly vrátit,“ prohlásil.

I on se odvolává na to, že plán zkrachoval kvůli odporu policie. „A projekt musel být zpracován tak, aby bylo možné požádat o evropské dotace včas,“ sdělil. Podle Náhlíka je možné se k tématu vrátit za pět deset let, pokud to bude nutné.

Architekt Petr Domanický, který se zajímá o problematiku veřejných prostranství a zástavby Plzně, pokládá krach plánu na návrat zastávek za důsledek nedostatku vůle zástupců města.

Před hlavním nádražím v Plzni stavěly tramvaje v první polovině 20. století (na...

Před nádražím v Plzni stavěly tramvaje v první polovině 20. století (na snímku) a pak i v 90. letech.

Tvrdí, že chybí snaha řešit podobné záležitosti koncepčně s ohledem na urbanismus Plzně.

„Budeme rozšiřovat viadukty na parametry státní silnice, která má výhledově vést úplně jinudy. Před nádražím uděláme ještě větší parkoviště, než tam je. Je to špatně. Pokud to člověk srovná například s prostorem před nádražím v Hradci Králové, padne na něj smutek,“ uvedl Domanický.

Zdůrazňuje, že oblast kolem křižovatky Americké třídy a Sirkové ulice je v důsledku zásahů v osmdesátých a devadesátých letech z urbanistického pohledu naprosto znehodnocená a potřebuje komplexní řešení.

„O místě před nádražím se přitom už dvacet let mluví a ví se, že je to průšvih. Místo nápravy se jen nabaluje jedna absurdita na druhou. A výsledek je, že před hlavní nádražní budovou, což by měl být reprezentativní prostor, bude parkoviště. Prosazují se tady technicistní řešení, u kterých nejsou v první řadě architekti a urbanisti. Při takovém přístupu města vzniká jeden velký zmatek,“ konstatoval Domanický.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pervitin
Dealer nabízel pervitin za peníze i za sex, protislužbou platil i muž

Kriminalisté obvinili čtyřicetiletého Plzeňana z obchodování s drogami. Podle nich narkotika prodával nejen za peníze, ale přijímal i „poplatek“ v podobě...  celý článek

Umělec Adam Kovalčík soutěž vyhrál s návrhem, na němž silueta svatého Jana...
Nepomučtí půjdou k referendu kvůli světci a palmě na kruhovém objezdu

Bouřlivou diskuzi vyvolal v Nepomuku na Plzeňsku nápad umístit na kruhový objezd siluetu svatého Jana Nepomuckého. Návrh umělce Adama Kovalčíka, který zvítězil...  celý článek

Horolezec Jan Trávníček se na laně spouští ze střechy obchodního centra Plaza....
Začíná Sportmanie, odvážlivci se na laně spustí ze střechy obchoďáku

Slanění z výšky až třiceti metrů je jedním z lákadel akce Sportmanie, která večer začne v Plzni v areálu za obchodním centrem Plaza. Adrenalinovou disciplínu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.