Klatovský přivaděč v Plzni řada řidičů nevyužívá. Mnozí jezdí po staré výpadovce.

Klatovský přivaděč v Plzni řada řidičů nevyužívá. Mnozí jezdí po staré výpadovce. | foto: Daniel Beran, MAFRA

U borské přehrady burácí tisíce aut. Místní říkají, že už jde o život

  • 27
Lidé, kteří bydlí v Plzni nad borskou přehradou, si stěžují, že po dokončení klatovského přivaděče loni v listopadu si kolem jejich domů začaly tisíce řidičů zkracovat cestu. Přejít přes silnici na autobusovou zastávku je téměř nemožné a podle místních jde mnohdy o život.

Potíže s nárůstem dopravy se dotkly zejména lidí, kteří bydlí v Plzni u Klatovské třídy mezi hrází borské přehrady a odbočkou na Výsluní.  Zdejší silnice bez chodníků byla až do roku 2004 hlavní výpadovkou z Plzně na Klatovy. V roce 2004 se místní zbavili aut, když stavaři otevřeli ještě ne zcela dokončený dálniční přivaděč na Klatovy.

Dokončením přivaděče až ke kruhovému objezdu v Sukově ulici se loni v listopadu lidem žijícím nad borskou přehradou pořádně přitížilo. Na starou výpadovku se vrátily tisíce aut, jejichž řidiči jsou zvyklí jezdit na Klatovy kolem borské věznice.

Oslovení dopravní experti se domnívají, že řada mimoplzeňských řidičů má v navigacích ještě staré mapy, které je vedou po silnici kolem věznice. Provizorní nájezd, po kterém se na přivaděč najíždělo od roku 2004, už od loňského prosince neexistuje. Řidiči se ale u podjezdu pod přivaděčem neotáčejí, ale pokračují po silnici dál přes hráz přehrady a kolem domků.

V tomto týdnu lidé bydlící u silnice založili občanské sdružení, jehož cílem je dosáhnout, aby se tranzitní doprava staré výpadovce zcela vyhýbala. "Na náš podnět se tu uskutečnilo měření hlučnosti a sčítání projíždějících aut. Výsledky ještě nejsou hotové, ale projede tu i přes sto vozů včetně kamionů za pouhou čtvrt hodinu. Za našimi domy loni vyrostl odpočinkový areál Škodaland, ale kdo k němu chce dojít, musí kličkovat mezi spoustou projíždějících aut. Navíc ani u autobusových zastávek nejsou přechody pro chodce," říká Jitka Gerlická, která bydlí u silnice.

Stará výpadovka by potřebovala investici 20 milionů korun

Dopravní specialista Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský vysvětluje, že nyní dělají průzkum zatíženosti silnic v této oblasti.

"Po čtyřech měsících od otevření přivaděče řidiči změny vstřebali. Z prvních průzkumů nám vycházelo, že auta jedoucí od Klatov dojížděla až ke kruhové křižovatce v Sukově ulici, ale v opačném směru jich na přivaděč najíždělo mnohem méně," uvedl Vohradský.

Protože stará výpadovka na Klatovy nad přehradou je stále vedena jako silnice první třídy, město není jejím správcem a nemůže s ní nic dělat. I tak už jsou zpracované projekty, jak silnici udělat bezpečnější. Chybí ale potřebných 20 milionů korun. "Projekt přestavby je připravený, ale hledáme levnější varianty, uvedl Vohradský.

Už začátkem letošního roku správci komunikací se zástupci města vymýšleli, jak auta místo na starou silnici co nejdříve poslat na dobudovaný dálniční přivaděč.

"Ve směru z centra Plzně bylo nové značení na Klatovské třídě před křižovatkou se Sukovou ulicí už před otevřením přivaděče. Po začátku roku 2012 jsme osadili nové značení i před křižovatkou Klatovské a Kaplířovy ulice. Zvýrazněné je odbočení doprava na přivaděč, rovně kolem věznice jsou značené jen Litice," uvedl šéf plzeňského zastoupení ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.