Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Podzemí u Plzně zpevní betonové stěny, zajistí stabilitu při ražbě tunelu

  20:30aktualizováno  20:30
Část pole u Zábělé na okraji Plzně se změnila ve staveniště. Jeřáb a další stroje totiž v podzemí budují betonové stěny. Ty zajistí stabilitu zeminy, až se na toto místo dostane štít, který razí severní tubus nejdelšího železničního tunelu v zemi.

Stavební firmy zpevňují území, kterým vede ražba budoucího železničního tunelu z Kyšic do Plzně. V těchto místech vznikly po ražbě prvního tubusu propadliny zapříčiněné podzemní vodou. (6. února 2017) | foto: Martin Polívka, MAFRA

Razicí štít se v hloubce kolem patnácti metrů dostane k silnici Plzeň - Chrást do dvou měsíců. Hlavní stavbyvedoucí železničního koridoru Plzeň - Rokycany Tomáš Kohout řekl, že stavbaři v současné době budují u Zábělé podzemní stěny.

„Jednoduše řečeno, je to pro bezpečnou výměnu řezných nástrojů v razicí hlavě štítu, až se sem dostane. Minimalizujeme tím riziko,“ vysvětlil Kohout. Podzemní betonové stěny budou zajišťovat stabilitu ze stran i shora nad razicím štítem.

Stavbaři na poli u Zábělé

Právě poblíž Zábělé se totiž při ražbě prvního jižního tunelového tubusu stalo, že silné přítoky spodních vod vytvořily mezi zeminou na povrchu pole a již hotovým tubusem v podzemí kavernu, která se propadla pod traktorem (psali jsme zde).

I když průzkumy před ražbou prvního z tubusů ukazovaly, že podzemí je bezpečné, dodatečné později napověděly, že je vše trochu jinak kvůli podzemním vodám i geologickému složení hornin.

„Řešilo se několik možných způsobů, jak místo zajistit. Betonové stěny vyšly jako jistota, i finančně. Betonujeme je teď, aby v době, kdy se k nim dostane štít, byly už náležitě vytvrdlé,“ vysvětlil Tomáš Kohout.

U injektáží nebo například zmrazování horniny není podle odborníků jasné, kolik by taková operace stála, a ne vždy je zaručena stoprocentní úspěšnost.

Na jižní tubus 4 150 metrů dlouhého železničního tunelu potřebovali stavbaři 16 měsíců. Razit ho začali v Kyšicích v únoru 2015, pod vrchem Chlum na plzeňské straně prorazila hlava s téměř desetimetrovým průměrem poslední metry loni v červnu.

Pak technici stroj rozebrali a přestěhovali zpátky do Kyšic. V září se štít roztočil znovu, tentokrát razí severní tubus tunelu (psali jsme zde). V těchto dnech je vyraženo přes 1,5 kilometru.

„Využili jsme zkušeností z ražby prvního tubusu. Například jsme už dopředu navrtali ostění kyšického portálu, aby klesla podzemní voda,“ popsal Tomáš Kohout.

Severní tubus nejdelšího železničního tunelu v České republice by měl štít prorazit ještě letos. Pokud nenastanou komplikace, první vlak tunelem projede v závěru příštího roku.

Podívejte se dovnitř razicího stroje (10. února 2016)

Autor:




Hlavní zprávy

BMW X3 xDrive20d 2011 ·...
BMW X3 xDrive20d 2011 ·...

r.v. 2011, naj. 65 979 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.