Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Tuny trhaviny rozporcovaly skálu, která překáží stavbě tunelu

  4:00aktualizováno  4:00
Série výbuchů se před několika dny ozvala pod vrchem Chlum u Plzně. Stavbaři, kteří tu razí železniční tunel, totiž museli s pomocí pyrotechniků odstřelit skálu u budoucího plzeňského tunelového portálu. Použili na to více než dvě tuny trhavin.

Plzeňský tunelový portál je místo, kde budou vlaky směřující na Prahu vjíždět do jižního tubusu tunelu a vlaky směřující od Prahy vyjíždět ze severního tubusu.

Šéf stavby tunelu Štefan Ivor řekl, že k rozrušení skály před portálem potřebovali dělníci 2 250 kilogramů trhavin. „Konkrétně 1200 kilogramů perunitu a 1050 kilogramů emsitu. Stroje vyvrtaly 480 děr pro uložení trhavin, což jen pro představu bylo dohromady 1680 běžných metrů vrtů,“ popsal Ivor.

A jak vypadá odstřel? Když je ve všech dírách uložená trhavina a jsou propojené kabely mezi všemi náložemi, střelmistr po odpočítání zmáčkne tlačítko a elektrický impuls odstartuje sérii výbuchů. Do pěti vteřin je po všem.

Odstřel skály a vnitřek tunelu

Specialisté pak kontrolují, jestli skutečně explodovaly všechny nálože. Až pak na staveniště mohou dělníci s těžkou technikou, aby odtěžili a odvezli roztrhané skály.

Razící štít Viktorie, který od února hloubí nejdelší železniční tunel v Česku, má nyní za sebou 2360 metrů jižního tubusu mezi Kyšicemi a okrajem Plzně. V hloubce asi dvaceti metrů se teď blíží k silnici, která spojuje Plzeň s Chrástem. Do vynoření štítu na povrch u plzeňského portálu zbývá prorazit ještě 1790 metrů, což potrvá až do příštího roku.

Až Viktorie prorazí stěnu pod Chlumem, bude vidět jen část razicí hlavy. Stroj se ale bude probíjet ještě asi padesát metrů skrz plochu před portálovou stěnou, takzvanou lavicí. Tam bude razicí stroj dál skládat stěny tunelu z betonových profilů. Štít se pak zastaví zhruba v místech, kde nyní pyrotechnici odstřelili skálu. Nad lavicí pak oba tubusy skryje navezená zemina.

Nejdelší železniční tunel v republice bude mít pro každou kolej vlastní tunelový tubus. Oba budou vzájemně propojené několika spojkami. Tunel bude stát téměř dvě miliardy korun.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího tunelu v Česku (3. února 2015)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Okresní soud v Klatovech.
Muže trestaného za stalking teď soudí i za týrání manželky

Invalidní důchodce M. B. z Nýrska obžalovaný z týrání a vydírání manželky stanul ve čtvrtek před soudem v Klatovech. Podle spisu ženu dlouhodobě ponižoval, bil...  celý článek

Vltava byla první červencový týden přeplněná. Lodě a rafty musely stát před...
Skalních vodáků ubývá, dobrodružství na Berounce láká víc rodiny s dětmi

Majitelé kempů i provozovatelé půjčoven lodí z Plzeňského kraje jsou s letošní sezonou spokojeni. Na Berounku i Otavu přijíždějí tisíce vodáků.   celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.