Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Štít, který hloubí nejdelší železniční tunel v Česku, už zmizel ve skále

  8:31aktualizováno  8:31
Razicí štít, který u Kyšic na Plzeňsku hloubí železniční tunel, je měsíc po zahájení stavby téměř celý zavrtaný ve skále. Hlava stroje, která má v průměru deset metrů, se už se dostala do stometrové hloubky. První tubus, dlouhý přes čtyři kilometry, chtějí stavbaři prorazit do podzimu.

Obří razicí štít začal hloubit první tunel 3. února. | foto: Martin Polívka, MAFRA

Viktorie, jak je štít pokřtěný, zatím pracuje ve zkušebním režimu. „Geologie, ve které stroj nyní pracuje, je ta nejtěžší, v jaké je schopný razit. A navíc úplné starty bývají u podobných staveb vždycky ty nejsložitější,“ řekl vedoucí projektu ražby Štefan Ivor z Metrostavu.

Vytěžený materiál zatím dopravují pásy až do zásobníku. Z něj rubanina padá na korby náklaďáků a ty ji pak po připravené trase budoucí železniční trati odvážejí rovnou do bývalého lomu u Kyšic. Naložená auta vůbec nevyjedou na silnice ani mezi domy v obci.

Šéf ražby si pochvaluje, že technika pracuje jak má, nejsou s ní žádné problémy. Štít si po vyražení každých dvou metrů sám vyskládá z betonových dílů prstenec, jenž tvoří definitivní stěnu tunelu.

V pomalém a nejtěžším razicím módu bude štít pracovat dalších asi třicet až čtyřicet metrů. Tak to podle Ivora ukazuje projekt i ze zkušebních sond.

„Všechno se ale bude samozřejmě odvíjet od situace, jaká bude v místě ražení. Nadloží nad pracovním prostorem ještě není tak silné, jako bude v jiných místech, navíc jsou tam i meliorace a dost vody. Jsou to opravdu složité podmínky, ale počítali jsme s nimi,“ vysvětluje Štefan Ivor.

Jakmile se celý 120 metrů dlouhý a 1 800 tun vážící razicí štít schová v tunelu, začnou technici instalovat ventilátory. Ty poženou vzduch do stroje v nitru tunelu.

Stavbaři počítají s tím, že se v listopadu štít vynoří v poli pod vrchem Chlum na okraji Plzně.

Jakmile se stroj dostane až tam, technici odmontují razicí hlavu a zbytek štítu odcouvá hotovým tunelem zpátky k portálu u Kyšic. Tam ho technici přesměrují o několik metrů severněji, kamiony přivezou razicí hlavu, technici štít zase zkompletují a začnou ražbu druhé stejně dlouhé tunelové roury.  Vlaky mají kompletně hotovým tunelem poprvé jet v roce 2017.

Razicí štít zahájil stavbu nejdelšího tunelu v Česku (3. února 2015)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Tomáš Němec z Městských lesů Horažďovice ukazuje škody, které kůrovec napáchal...
Podhůří Šumavy postihla kůrovcová kalamita, padne přes sto tisíc stromů

Kůrovec v posledních měsících ve velkém napadá zejména lesy na Domažlicku, v okolí Klatov a Horažďovic. Hajní a správci lesů teď označují napadené stromy,...  celý článek

Dvaačtyřicetiletý bezdomovec obviněný z vraždy kamaráda bude čekat na rozsudek...
Bezdomovec jde za ubití kamaráda mačetou do vazby, činu lituje

Dvaačtyřicetiletého muže obviněného ze zavraždění přítele mačetou poslala soudkyně Okresního soudu Plzeň-město do vazby. Za víkendovou vraždu v Plzni, kterou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
CNC obráběč s programováním

Grafton Recruitment Praha
Plzeňský kraj
nabízený plat: 28 000 - 38 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.