Prodloužení tramvajové linky číslo 4 z dosavadní konečné u Borského parku uleví především autobusové lince 30.

Prodloužení tramvajové linky číslo 4 z dosavadní konečné u Borského parku uleví především autobusové lince 30. | foto: Daniel Beran, MAFRA

Prodloužení tramvajové linky na Borská pole je na dosah

  • 3
Doslova na dosah se Plzeň přiblížila k uskutečnění strategického rozvojového projektu, kterým je prodloužení tramvajové trati k areálu Západočeské univerzity na Borských polích. Jedná se o plán, který je roky na radnici i na univerzitě označován za klíčovou záležitost.

Budování trati město nicméně dlouho odkládalo, protože na stavbu jsou zapotřebí stovky milionů korun. Někteří politici navíc záměr opakovaně zpochybňovali.

K získání peněz na stavbu má teď ovšem město velmi blízko. Prodloužení tramvajové trati je připravené a figuruje ve schváleném seznamu akcí, které mají získat dotaci z EU. Seznam schválili radní Plzně a posílají jej do zastupitelstva. „V září to budeme moci projednat a dát definitivní rozhodnutí, abychom mohli čerpat peníze z evropských fondů,“ prohlásil primátor Martin Zrzavecký (ČSSD). Souhlas zastupitelů je v podstatě jistý, protože o přípravě materiálu už jednali.

„Prodloužení tramvajové trati je stěžejní projekt a máme na něj přislíbenou dotaci. Na jaře budeme mít prováděcí dokumentaci a zahájíme soutěž na dodavatele stavby. Ještě v příštím roce se může stavět,“ řekl náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS). Podle něj bude vybudování trati stát zhruba 740 milionů korun, přičemž až 85 procent může pokrýt dotace.

„Na konci roku 2018 by se k univerzitě mohlo jezdit tramvají,“ doufá Šindelář.

O prodloužení linky se mluví dlouhé roky

Prodloužení tramvajové linky číslo 4 z dosavadní konečné u Borského parku o zhruba 1,5 kilometru Kaplířovou ulicí po tramvajovém mostě přes silnici na Klatovy k univerzitě uleví především autobusové lince 30, která bývá přetížená. Do oblasti totiž denně jezdí tisíce studentů. Poblíž univerzitního areálu se navíc plánuje rozsáhlá bytová výstavba.

Prorektor Západočeské univerzita Vladimír Duchek uvedl, že univerzita se na přípravě strategického projektu dlouhodobě podílela. „Výstavba tramvajové trasy je velmi důležitá nejenom z hlediska dopravní obslužnosti univerzitního kampusu, ale i pro celkový rozvoj lokality Zeleného trojúhelníku. Jsou tady naplánované rozsáhlé investice do bytů a další infrastruktury pro vědu a vznik pracovních příležitostí,“ konstatoval Duchek.

O prodloužení tramvajových kolejí k univerzitnímu areálu se na radnici mluví od konce devadesátých let. Lidé z vedení města projekt opakovaně označovali za velmi důležitý, někteří jej ale zpochybňovali. Bylo přitom zřejmé, že neschopnost zařadit projekt mezi jasné priority radnice stavbu jenom oddalovala.

Na začátku roku 2010 například primátor Pavel Rödl proti názoru jiných členů městské rady vyrukoval s myšlenkou, že tramvaj není zapotřebí a postačí trolejbusová trať. Nápad neprosadil a ustoupil od něj.

Ještě před koncem roku pak zpochybňovali záměr protáhnout koleje pro změnu socialisté v čele s tehdejším náměstkem primátora Martinem Zrzaveckým, který je dnes v čele radnice. Ten tvrdil, že se lidem v ČSSD projekt nezamlouvá kvůli tomu, že se jedná o nákladnou záležitost. Říkal také, že socialisté mají pocit, že doprava autobusy a trolejbusy je v oblasti dostatečná.