Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Svařit, utěsnit, zapojit kilometry kabelů. Tak se rodí tramvaj

  6:00aktualizováno  6:00
Více než sto nových tramvají vyrobila loni Škoda Transportation a letos bude toto číslo podobné. Vozy s plzeňskou značkou jezdí nejen v České republice ale i v Polsku, v Itálii nebo v Turecku. Jak se ale tramvaje v Plzni vyrábějí? Zjistil to reportér MF DNES.

Na počátku směřují do montážních dílen v plzeňské Škoda Transportation tisíce dílů, dílků a komponentů. Po dvou měsících svařování, broušení, lepení, montování a zapojování vyjede na zkušební kolej uvnitř výrobního areálu nová tramvaj.

V současné době technici montují celočervené tramvaje typů 29t a 30t určené pro Bratislavu. Jsou pětidílné a nízkopodlažní, do každé se vejde kolem 350 cestujících.

Tramvaj typu 30t je dlouhá 32,5 metru a z troleje odebírá stejnosměrný proud o napětí 600 voltů.

„Celkem má čtyři podvozky, ve třech jsou osazené motory. Dohromady tramvaj pohání šest elektromotorů. Montáž vozidla trvá asi dva měsíce, v každém je nataženo na dvacet kilometrů kabelů. Tramvaje jsou osazené digitální automatickou klimatizací,“ říká mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

Výroba tramvaje v Plzni

Nyní vyráběné vozy mají kamery sledující nejen část pro cestující, ale umožňují monitorování prostoru i vně tramvaje.

Při brzdění se systémem rekuperace elektrická energie vrací zpět do sítě.

Tramvajákům při ježdění po linkách ve městě pomáhají i elektroničtí asistenti známí z osobních aut. „Vozy jsou vybavené systémem brzdění ABS, mají asistenta pro rozjezd v kopci. Nechybí tempomat, bezpečné jízdě přispívá i omezovač rychlosti. Tramvaj splňuje nejnovější crash normy,“ vypočítal Tobrman.

Tramvaje se škodováckým znakem jezdí ve městech v České republice, ale i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Itálii nebo Turecku. Na začátku tisíciletí bylo několik tramvají postaveno i pro USA.

Výroba tramvají v Plzni původně začala v roce 1995 modernizacemi klasických tramvají z Tatry Smíchov. V roce 1997 vyrobila Škodovka svoji první částečně nízkopodlažní tramvaj s názvem Astra. Ta je třídílná se dvěma pevnými podvozky.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 pro Plzeňský kraj

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Plzeňský výčepní Miroslav Štych vyhrál soutěž Pilsner Urquell Master Bartender....
Nejlepší výčepní Česka i Slovenska pozná plzeňský ležák i poslepu

Poprvé za dvanáct let existence soutěže Pilsner Urquell Master Bartender zvítězil výčepní z Plzně. Miroslav Štych se jí zúčastnil už počtvrté, v degustaci pěti...  celý článek

Okresní soud v Klatovech.
Muže trestaného za stalking teď soudí i za týrání manželky

Invalidní důchodce M. B. z Nýrska obžalovaný z týrání a vydírání manželky stanul ve čtvrtek před soudem v Klatovech. Podle spisu ženu dlouhodobě ponižoval, bil...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.