Informační tabule pro české dálnice stály miliardu. Storpocentně jim ale věřit nelze. (Ilustrační snímek)

Informační tabule pro české dálnice stály miliardu. Storpocentně jim ale věřit nelze. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Hubata - Vacek

V Praze za 140 minut místo 53. Tabulím na dálnicích nelze zcela věřit

  • 11
Proměnným tabulím nad dálnicemi, které stály miliardu korun, se někdy nedá úplně věřit. Přesvědčil se o tom řidič, který jel ze Sulkova u Plzně do Prahy po D5. Podle tabule měl být v cíli za 53 minut. Jenže cesta trvala přes dvě hodiny. Údaje na panelu totiž platí pouze v případě, že na dálnici není nehoda nebo uzavírka.

O tom, jak nespolehlivě fungují proměnné tabule, se v neděli přesvědčil šofér Jaroslav Beránek. Těsně před sedmou hodinou večer ho tabule na 90. kilometru dálnice D5 u Sulkova na Plzeňsku informovala, že v Praze bude za 53 minut.

"Za slibovanou dobu jsme však nedojeli ani k prvnímu zúžení, které je 35 kilometrů před Prahou. Nakonec jsem potřeboval na cestu ke značce oznamující začátek Prahy u nultého kilometru dálnice D5 přesně dvě hodiny a dvacet minut," popisuje Beránek.

V jeho případě se na prodloužení jízdy o 87 minut podepsaly kolony u dvou omezení na dálnici D5 ve středních Čechách.

Proč systém propočítávající délku jízdy nezohlednil zdržení v kolonách? "Zřejmě vznikl nějaký technický problém," byla první reakce Niny Ledvinové z Ředitelství silnic a dálnic. Proč tabule matou řidiče, ale ŘSD dosud nevysvětlilo.

Číslo na tabuli má jen orientační hodnotu

Podle Jaroslava Zváry, který se před lety podílel na vzniku jednotného systému dopravních informací, má číslo na tabuli jen orientační hodnotu.

"Řidiči nikdo nemůže garantovat, že se kilometr před ním nestane nehoda, že ho nezbrzdí kolona. Neexistuje systém, který vám dá jistotu, že ve stanovený čas budete v cíli," uvedl Zvára.

Podle jeho slov je nejdůležitější, aby řidiči na tabuli, pod níž projíždějí, včas viděli informace o aktuálním dění na dálnici před sebou. I tady ale může dojít k prodlení. "Než se na panelu zobrazí například informace o nehodě, může to trvat i deset minut," podotkl Zvára. Informace o dojezdových časech jsou podle něj pro řidiče spíše jen doplňkové.

Když v lednu 2011 ŘSD spouštělo systém dojezdových časů na českých dálnicích, jeho tehdejší šéf Jiří Švorc sliboval, že zohledňuje hustotu provozu, aktuální počasí a dokonce i to, jestli je den či noc.