Žlutý autobus společnosti Student Agency.

Žlutý autobus společnosti Student Agency. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Student Agency nebude jezdit do Klatov, neuspěla s odvoláním

  • 30
Autobusový dopravce Student Agency definitivně opustil plán provozovat linku z Plzně do Klatov. Plzeňský kraj mu totiž vydal licenci s omezením, že nesmí jezdit ve stejný čas jako dotované vlaky. Dopravce se odvolal k Ministerstvu dopravy, ale neuspěl. Nyní proto žádá o zrušení licence.

Společnost podnikatele Radima Jančury chtěla prodloužit linku Praha-Plzeň až do Klatov již od prvního čtvrtletí. Jízdní řády však měla nastavené tak, že autobus odjížděl stejně jako dotované vlaky. Plzeňský kraj takovou konkurenci nechce.

Dopravce si stěžoval, že konkurenti, kteří zde jezdí na komerční riziko, taková omezení nemají. Jedná se o Autobusy VKJ a zastávkové autobusy ČSAD Plzeň.

Ministerstvo sice upravilo znění vydané licence, ale potvrdilo, že Student Agency na Plzeňsku nemůže provozovat komerční dopravu.

"Omezující podmínky licence říkají, že cestující nemohou mít nástupní a zároveň výstupní zastávku v Plzeňském kraji, protože dopravu, která je zde zajištěná, hradí kraj," sdělil mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

"Za daných podmínek nemůžeme cestujícím nabídnout naši dopravu," uvedla ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická.

Podobně funguje linka téhož dopravce z Brna do Zlína. Cestující nesmí nastoupit ve Zlíně a vystoupit v Kroměříží a Uherském Hradišti, městech ve Zlínském kraji, či opačně.

Na autobusy dá letos kraj 375 milionů korun

Šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava již dříve prohlásil, že kdyby Student Agency nechtěla jezdit proti vlakům, neměl by kraj námitky. Licenci totiž vydával pražský magistrát, kraj poslal pouze připomínky.

Vejprava také uvedl, že Autobusy VKJ získaly licenci již před 15 lety, kdy neplatil zákon o veřejné dopravě.

V Plzeňském kraji se integrace autobusové dopravy do jednotného systému teprve chystá. Kraj připravuje veřejnou soutěž na provoz linkové dopravy.

V plně rozvinutých integrovaných systémech je běžné, že na lince jezdí jediný dopravce dotovaný samosprávou. Navíc například v celém Jihomoravském kraji určuje organizátor dopravy jízdní řád a cenu jízdného a dopravcům platí dotaci dle smlouvy za ujeté kilometry.

České dráhy dostanou letos na zajištění regionální dopravy v Plzeňském kraji 590 milionů, na autobusy dá kraj 375 milionů korun.