Jedna z nejvýznamnějších technických památek Plzeňského kraje byla v havarijním stavu už v roce 1999.
Inundační mostSlouží jako preventivní ochrana cesty před povodní. Staví se tam, kde bývají komunikace při velké vodě nesjízdné. Při normálním stavu vody most vypadá jako zbytečný, v případě povodně však zůstane i s cestou nad vzdutou hladinou. |
"V kamenné mostní konstrukci jsme tehdy zjistili četné trhliny statického původu, původní odvádění srážkových vod už nefungovalo, což značně narušilo kamenné prvky. Povětrnostní vlivy, porosty mechů a lišejníků a přirozený proces dožívání kamene, to vše udělalo své," vysvětluje památkářka Jitka Pohořalá, která dohlíží na obnovu mostu od roku 2005.
Obnova fasád věže a odstranění havarijního stavu začala v roce 2000, úpravy tehdy financovalo samo město.
O dva roky později most poškodila ničivá povodeň, která prohloubila narušení konstrukcí. Stavební práce na obnově věže, sochy sv. Jana Nepomuckého a mostu samotného pak pokračovaly postupně až do roku 2005.
"Průběžně jsme prováděli stavebně historické, archeologické a restaurátorské průzkumy," dodává památkářka.
V roce 2005 začaly opravy takzvané inundační části mostního tělesa, která v průběhu staletí nikdy neprošla zásadní stavební úpravou. Historické konstrukce jsou totiž původní, což potvrdil i archeologický průzkum.
Inundační část mostu se rekonstruuje postupně, podle finančních možností v jednotlivých letech. "To je závislé na prostředcích Ministerstva kultury z Programu záchrany architektonického dědictví a financích uvolněných z rozpočtu města," uvedl stříbrský starosta Bohuslav Červený.
Loni se v inundační části rozebírala mostovka, prováděly se také statická zajištění, hydroizolace a vydláždění. V letošním roce by měla být dokončena poslední etapa opravy této části mostu, tedy rekonstrukce klenby a opěráků a omítky parapetních zdí.
Postup prací ovlivňovaly finanční možnosti a také nutnost spolupráce projektantů s archeology, restaurátory a památkáři.
Rekonstrukce mostu trvala celkem čtrnáct let a vyšla na 15 milionů korun. Každým rokem se podařilo získat od státu dotaci. Vždy se podílí také město, které přispívá většinou několikasettisícovou částkou.
Renesanční most z pískovcových kvádrů, s věží a sochou sv. Jana Nepomuckého přes řeku Mži byl postaven v letech 1555-1560. Je 60 metrů dlouhý a 5,8 metru široký.
V České republice existují pouze dva mosty s mostními branami. Tím prvním je pražský Karlův most, druhý mají ve Stříbře.