Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Štít razící tunel se prokousal k Plzni. Půlka tubusu je hotová

  4:00aktualizováno  4:00
Štít, který u Plzně razí nejdelší železniční tunel v Česku, je už za polovinou jižního tubusu. Brzy poddoluje silnici, která vede na Chrást, a záhy v podzemí překročí pomyslnou hranici krajského města. Štít se pohybuje v hloubce přes 20 metrů a i v největších vedrech tam stavbaři narazili na silné proudy podzemní vody.

Ražba prvního takzvaného jižního tubusu, který bude dlouhý 4 150 metrů, začala v únoru u Kyšic. Štít nazvaný Viktorie od té doby postupuje směrem k Plzni a teď má za sebou více než dva kilometry ražby. Je to čtvrtina práce, kterou musí na této stavbě zvládnout.

Uprostřed pole pod vrchem Chlum už také vzniká takzvaný plzeňský tunelový portál. Tady budou vlaky směřující na Prahu vjíždět do jižního tubusu a vlaky směřující od Prahy vyjíždět ze severního tubusu.

„Za pár měsíců už bude Viktorie právě v místech, kde teď stojíme. Tady se vynoří na povrch,“ říkal v pondělí odpoledne šéf ražby tunelu Štefan Ivor z Metrostavu u budoucího plzeňského portálu.

Jeho šikmá stěna je pokryta kovovými sítěmi. Dělník stojící na nízkém lešení stříká na sítě beton, který záhy tuhne. Na dvou místech stěny, kousek nad zemí, zůstává až metr vysoký půlkruh bez kovové sítě. V něm jsou sprejem nastříkané desítky žlutozelených teček, tvoří o něco menší oblouk. Štefan Ivor vysvětluje, že tečky označují horní hranu budoucího tunelu. Materiál nad nimi zůstane, skálu pod tečkami štít odtěží.

Až Viktorie prorazí stěnu pod Chlumem, bude vidět část razicí hlavy. Stroj se ale bude probíjet ještě sedmdesát metrů skrz stávající plochu před portálovou stěnou, takzvanou lavicí.

V pondělí stroj do portálové stěny vrtal několik děr vedle sebe, také do oblouku. „Stroj nad budoucím tunelem navrtává 15 metrů hluboké mikropiloty. Protože nadloží je tu poměrně nízké, mikropiloty vytvoří bezpečnostní deštník nad razicím štítem,“ objasnil Štefan Ivor.

V pondělí ráno měli ze 4 150 metrů dlouhého tubusu jižního tunelu za sebou raziči 2 032 metrů. Každým dnem přidávají další. Rekordem bylo zatím třicet metrů tunelu za den.

Fotogalerie

Tunel mezi Kyšicemi a Plzní hloubí Viktorie tak, že vyrube dva metry, zastaví se a sama si vyskládá betonové profily, které vytvoří definitivní stěnu tunelu. Vyrazí další dva metry, zastaví se, vyskládá ostění a tak to jde znovu a znovu.

Kvůli problémům s nestabilními horninami a podzemní vodou nabrali budovatelé tunelu v prvních stovkách metrů zpoždění asi dva měsíce. Teď je zpomalují křemenové žíly v břidlicích, které častěji tupí řezné části stroje. Zajímavostí je, že stavitelé tunelu naráželi i v největších červencových vedrech na přítoky podzemní vodu, mnohdy o síle až 25 litrů za vteřinu.

Nejdelší železniční tunel v republice bude mít pro každou kolej vlastní tunelový tubus. Oba budou vzájemně propojené několika spojkami. Tunel bude stát téměř dvě miliardy korun.

Obří razicí štít zahájil hloubení tunelu u Kyšic (3. února 2015)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pervitin
Dealer nabízel pervitin za peníze i za sex, protislužbou platil i muž

Kriminalisté obvinili čtyřicetiletého Plzeňana z obchodování s drogami. Podle nich narkotika prodával nejen za peníze, ale přijímal i „poplatek“ v podobě...  celý článek

(ilustrační snímek)
Střední školy berou uchazeče i v létě, o některé obory ale není zájem

Stovky volných míst zbývají na středních školách v Plzeňském kraji. Řada škol přijímá uchazeče i během letních prázdnin, přesto ale kapacitu nenaplní. O obory...  celý článek

Okresní soud v Klatovech.
Muže trestaného za stalking teď soudí i za týrání manželky

Invalidní důchodce M. B. z Nýrska obžalovaný z týrání a vydírání manželky stanul ve čtvrtek před soudem v Klatovech. Podle spisu ženu dlouhodobě ponižoval, bil...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
ODBORNÍK NA OBRÁBĚNÍ S OBCHODNÍMI ZKUŠENOSTMI

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj, Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.